Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Meer fijnstof door verhogen max. snelheid stadssnelwegen

04-07-2012
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
meer-fijnstof-door-verhogen-max-snelheid-stadssnelwegen
Afgelopen maandag 2 juli is de maximumsnelheid op de stadssnelwegen omhoog gegaan van 80 naar 100 kilometer per uur.

Honderdduizenden mensen die dichtbij een snelweg wonen hebben een verhoogde kans op luchtwegaandoeningen en hart- en vaatziekten. Hetzelfde geldt voor kinderen op scholen in de buurt van autosnelwegen. Dat zeggen deskundigen in de ZEMBLA uitzending 'Stikken langs de snelweg'. Het kabinet Rutte is druk met het verhogen van de maximum snelheden en het verbreden van wegen. Dat zal tot nog meer gezondheidsproblemen leiden.

Protest gemeenten
Wethouders in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Leidschendam-Voorburg hebben geprobeerd om de maatregel van minister Schultz tegen te houden. De gemeenten vrezen dat de steden de normen niet halen voor beperking van de vervuiling, zoals die zijn afgesproken in het Nationaal Samenwerkingsverband Luchtkwaliteit ( pdf ). Een snelheidsverhoging zou tot meer vuil in de lucht leiden en meer herrie voor omliggende bewoners betekenen.

Ook onder de norm is fijn stof gevaarlijk
Minister Schultz (VVD) van Infrastructuur en Milieu verklaarde dat de lucht in Nederland de afgelopen jaren zo schoon is geworden dat op veel plekken de maximum snelheid voor auto’s omhoog kan. Want bijna overal blijven we in Nederland nu onder de Europese norm voor fijnstof en stikstofdioxide.  Maar dat betekent niet dat het niet meer ongezond is om dichtbij de snelweg te wonen, legt hoogleraar transportbeleid Van Wee van de TU Delft uit: ‘ Het is wel waar dat de luchtkwaliteit nu veel beter is dan dertig jaar geleden. Maar het is niet waar dat we ons geen zorgen hoeven te maken. ’ Want met name voor fijnstof geldt dat er geen ‘no effect level’ is: de norm van 40 microgram per kubieke meter is een maximum, maar het is het allerbeste om helemaal geen fijnstof binnen te krijgen.

Rotterdam
De gemeente Rotterdam heeft formeel protest aangetekend tegen de geplande verhoging van de maximumsnelheid op de A13. De gemeente vreest dat een snelheidsverhoging leidt tot meer uitstoot van fijnstof, stikstofdioxide en roet en meer geluidsoverlast met zich meebrengt. Volgens Rotterdam is niet genoeg onderzoek gedaan naar de gevolgen voor omwonenden.

Amsterdam
De gemeente Amsterdam is ook tegenstander van de hogere snelheid. Tientallen omwonenden van de A10 West hebben bezwaar gemaakt tegen het verhogen van de snelheid op de ringweg A10. In 2005 werd de snelheid op dit deel van de A10 juist teruggeschroefd naar 80 km/u. Dit om de geluidsoverlast en uitstoot van fijnstof tegen te gaan.  Nu 7 jaar later wordt deze maatregelen weer ongedaan gemaakt.

Eindhoven
Op dertig plaatsen in Eindhoven zal na de zomer de luchtkwaliteit gemeten gaan worden. Die metingen hebben vooral betrekking op fijnstof. Bovendien zal op vijf plaatsen ook de concentratie van ultra-fijnstof worden gemeten.

Vieze lucht
Op de meetpunten in Amsterdam en Rotterdam blijkt dat de lucht veel viezer is dan de maximumnorm die de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hanteert. De gemeten emissies voor fijnstof en stikstofdioxide zijn ongeveer twee keer hoger dan de WHO normen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.