Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Luchtkwaliteit in Nederland zorgelijk

06-02-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Vuile auto
De Europese Commissie heeft Nederland opnieuw op de vingers getikt vanwege de slechte luchtkwaliteit in ons land. In een nieuw rapport dat de Europese Commissie maandag in Brussel presenteert, staat zelfs dat de luchtkwaliteit in Nederland ‘reden tot ongerustheid’ is. Nederland moet meer doen om de luchtkwaliteit te verbeteren, vindt Brussel.
Twaalf slechtst presterende landen
In het rapport is gekeken naar de uitvoering van milieubeleid in verschillende Europese landen. En Nederland scoort niet goed: Rotterdam, Amsterdam en Den Haag horen qua luchtvervuiling bij de twaalf slechtst presterende gebieden in Europa. Vooral tijdens de spits.
Bekijk ook ‘Geen vuiltje aan de lucht’ van ZEMBLA over fijnstof en ultrafijnstof.
Ook oppervlaktewater moet schoner
Niet alleen op het gebied van de luchtkwaliteit scoort Nederland slecht, ook moet Nederland zorgen dat de kwaliteit van het oppervlaktewater verbetert. Uit het rapport blijkt dat in bijna de helft van de rivieren teveel stikstof en fosfaat zit. Belangrijke oorzaak hiervoor is de overbemesting.
Gezondheidsrisico’s
Het is niet de eerste keer dat Nederland op de vingers wordt getikt voor slechte luchtkwaliteit. Eind vorig jaar bracht het Europees Milieu Agentschap ook al naar buiten dat Nederland achterloopt op het verminderen van uitstoot als bijvoorbeeld stikstofdioxide. Het EMA waarschuwde toen al voor de gezondheidsrisico’s van vervuilde lucht . Volgens het milieuagentschap sterven 11.530 mensen jaarlijks voortijdig aan fijnstof en 1820 mensen door een te hoge concentratie stikstofdioxide in de lucht. Mensen die vlakbij de snelweg wonen, hebben meer kans op luchtwegaandoeningen en hart- en vaatziekten. 
130 km per uur op de snelweg
Ondanks de slechte luchtkwaliteit ziet staatssecretaris van milieu Sharon Dijksma geen reden om de maximum snelheid van 130 kilometer per uur op de snelwegen te verlagen, terwijl duidelijk is dat de luchtvervuiling juist toeneemt op plekken waar harder mag worden gereden.  
Uit onderzoek van Milieudefensie blijkt bijvoorbeeld dat de verhoging van de maximum snelheid van 100 naar 130 kilometer per uur leidt tot ongeveer 46 procent meer uitstoot van stikstofdioxide, negen procent meer uitstoot van fijnstof en 44 procent meer uitstoot van stikstofoxide. Dat leidt tot hogere concentraties luchtvervuiling. 
Bekijk hier een fragment uit ‘Geen vuiltje aan de lucht’ van ZEMBLA over de verhoging van de maximum snelheid op de Nederlandse snelweg.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.