Lucht in vliegtuigen schadelijk voor gezondheid vliegtuigpersoneel
19-06-2017
•
leestijd 3 minuten
•
1925 keer bekeken
•
Wie gaat werken als piloot of stewardess zou eerst een gezondheidswaarschuwing moeten krijgen. Dat zeggen onderzoekers van de Universiteit van Stirling. Uit een nieuwe studie van de universiteit uit Schotland blijkt dat er een duidelijke link is tussen allerlei gezondheidsklachten en de blootstelling aan giftige stoffen in een vliegtuig.
De studie, gepubliceerd in het vakblad ‘
Public Health Panorama
’ van de Wereldgezondheidsorganisatie onderzocht tweehonderd vliegtuigmedewerkers die mogelijk giftige stoffen hebben ingeademd tijdens hun werk in de lucht. De uitkomsten laten een duidelijk werkgerelateerd patroon zien van acute en chronische ziekteverschijnselen, variërend van hoofdpijn en duizeligheid tot ademhalings- en zichtproblemen en erger. Volgens hoofdonderzoeker Susan Michaelis van de universiteit Stirling is er een significant verband tussen gezondheidsklachten en de luchtkwaliteit in vliegtuigen:
“De conclusies van dit onderzoek gaan vliegtuigpersoneel in heel de wereld aan.”
Piloten
De wetenschappers voerden twee onafhankelijke onderzoeken uit naar de luchtkwaliteit in vliegtuigen en legden die bevindingen vervolgens naast de officiële medische diagnoses. Een test keek naar de gezondheid van piloten en liet zien dat 65 procent specifieke gezondheidsklachten krijgt en dat 13 procent chronische gezondheidsproblemen ontwikkelt.
Olielekken
Het andere onderzoek richtte zich specifiek op een aantal incidenten waarbij oliedampen vrijkomen. In 93 procent van deze incidenten leidde dit tot gezondheidsproblemen van het personeel tijdens de vlucht. Met name piloten (73 procent) ondervonden gezondheidsklachten tijdens het vliegen. In 47 procent van de incidenten werden 10 tot 23 verschillende klachten gerapporteerd. In tweederde van de gevallen werden medische diagnoses gesteld waaronder het Aero Toxisch Syndroom, problemen aan het zenuwstelsel en de hartslag, chronische vermoeidheid, ademhalingsproblemen en kanker. Negen piloten worden volledig arbeidsongeschikt of stierven.
Passagiers
Niet alleen piloten bleken met problemen te kampen, ook passagiers kregen klachten. In 27 procent van de incidenten meldden passagiers bijwerkingen.
In
een reactie
op het onderzoek zegt toxicoloog Vyvyan Howard: “Wat we hier zien is dat vliegtuigpersoneel herhaaldelijk wordt blootgesteld aan schadelijke stoffen in de lucht en in mindere mate passagiers ook. Ook al zijn de concentraties laag, we weten wel dat ze schadelijke effecten hebben en dat verklaart in mijn mening ook waarom vliegtuigpersoneel ontvankelijker is voor gezondheidsklachten. Maar ook kwetsbare passagiers en zwangere vrouwen zouden moeten vermijden dergelijke lucht in te ademen.”
Gif in de cockpit
Uit de ZEMBLA-uitzendingen ‘
Gif in de cockpit
1’ en
'Gif in de cockpit 2'
bleek eerder ook dat vliegtuigpersoneel ernstige gezondheidsklachten ontwikkelt door het inademen van verontreinigde lucht in de cabine. In de uitzending vertelt een Belgische piloot dat hij moest stoppen met zijn werk omdat hij al dagen geen normaal gesprek meer kon voeren. Zijn geheugen liet hem zo in de steek dat hij de draad van het verhaal voortdurend kwijt raakte. Hierover zei hij onder andere: ‘Ik ben constant zwaar vermoeid en heb last van oncontroleerbare trillingen.’
Zaak tegen KLM
Onlangs nog verloor een KLM-stewardes een zaak tegen haar werkgever. Evelyn van den Heuvel lijdt aan het ‘Aero Toxic Syndroom’, ontstaan door de vervuilde lucht in vliegtuigen. De KLM moet haar een transitievergoeding van 7.860 euro betalen, maar de rechtbank ging niet in op haar chronische ziekte. In Nederland wordt het Aero Toxic Syndroom niet als officiële beroepsziekte erkend.
Lees het volledige onderzoek van de Stirling University hier.