Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Longfonds laat mensen zelf luchtvervuiling checken

16-01-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
103 keer bekeken
  •  
fijnstof
De luchtkwaliteit in Nederland voldoet op veel plekken nog steeds niet aan de gezondheidsnormen van de Europese Unie. Onlangs bleek zelfs dat het er op een aantal plaatsen in Nederland alleen maar vuiler op is geworden. Het Longfonds probeert nu met een nieuwe campagne om burgers en de overheid te wijzen op het belang van schonere lucht. Het Longfonds pleit voor een ‘Nationaal luchtplan’ dat ertoe moet gaan leiden dat vervuilde plekken beter worden aangepakt.
Volgens de directeur van het Longfonds, Michael Rutgers, weten veel mensen niet wat de gezondheidsrisico’s zijn van het inademen van ongezonde lucht:
“Elk jaar overlijden in ons land meer dan vijfduizend mensen door de ongezonde lucht die in hun longen terecht komt. Dat is voor ons onacceptabel.”  
Op een maandag gelanceerde website kunnen mensen aan de hand van hun postcode checken hoe schoon of vervuild de lucht in hun woonomgeving is. Met de verzameling van deze ‘mobiele checks’ wil het Longfonds de urgentie van een Nationaal Luchtplan onder de aandacht brengen.
Gezondheidsnorm overschreden
De lucht in Nederland is vrijwel overal ongezond, aldus het Longfonds, maar Amsterdam en Rotterdam behoren tot de meest vieze plekken. Ook in gemeenten als Nijmegen, Veenendaal en Den Bosch wordt de advieswaarde voor fijnstof van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) overschreden. 
Nationaal Luchtplan
Longfonds-directeur Michael Rutgers:
“We willen dat niemand in Nederland ziek wordt of overlijdt door de lucht die hij inademt. Daarom pleiten we in Den Haag voor een Nationaal Luchtplan, waarin gezondheid centraal staat en de meest vervuilde plekken worden aangepakt. In november werd door de Tweede Kamer al een motie aangenomen, nu moet het plan nog gemaakt worden.” 
130 km per uur
In november vorig jaar meldde het RIVM ( Rijksinstituut voor Volksgezondheid) nog dat de verhoging van de maximum snelheid beperkte gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit. Voor staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) van Infrastructuur en Milieu was dit een reden om de maximum snelheid van 130 kilometer per uur niet te verlagen. Het kwam haar op flinke kritiek te staan, onder andere van Milieudefensie, die zich al jaren inzet voor schonere lucht. 
Uit onderzoek van Milieudefensie blijkt juist dat de verhoging van de maximum snelheid van 100 naar 130 kilometer per uur leidt tot ongeveer 46 procent meer uitstoot van stikstofdioxide, negen procent meer uitstoot van fijnstof en 44 procent meer uitstoot van stikstofoxide.  
Geen vuiltje aan de lucht
Ook ZEMBLA besteedde vorig jaar uitgebreid aandacht aan de schadelijke gevolgen van fijnstof. Volgens minister Schultz blijft de blootstelling aan fijnstof binnen de normen, maar wetenschappers stellen dat er ook onder die norm gezondheidsschade is bij mensen. Ook waarschuwen ze voor de gevaren van ultrafijnstof, waarvan rond Schiphol vorig jaar verhoogde concentraties werden gemeten. Ultrafijnstof is nog kleiner dan fijnstof. Bekijk hier een fragment uit de uitzending over de gevolgen van ultrafijnstof:
Meer lezen
In ZEMBLA Extra gingen we na de uitzending dieper in op het onderwerp, onder andere met een uitgebreid interview met het Longfonds. Lees dat interview hier.  
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor