Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Instagram: de ongefilterde waarheid

28-11-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
5735 keer bekeken
  •  

Wereldwijd gebruiken 1 op de 7 mensen, vooral jonge mensen, Instagram. In 2010 wordt de app gelanceerd, bedoeld om amateurfotografen kunstzinnige foto’s te laten maken. Maar, de app groeit uit tot een obsessie naar uiterlijke perfectie. Toen Facebookoprichter Mark Zuckerberg Instagram opkocht liet hij beroemdheden adverteren met luxeartikelen. Ze laten zien hoe mooi, rijk en succesvol ze zijn, de werkelijkheid doet er niet meer toe.

Deze Instagram-influencers krijgen een groter bereik naarmate ze meer bloot en geweld laten zien, blijkt uit het algoritme. Voornamelijk jonge mensen imiteren het uiterlijk en de foto’s van de influencers. Nu, tien jaar na de lancering van Instagram, tonen Franse onderzoeksjournalisten in Zembla de schrijnende gevolgen. De cosmetische industrie werkt 24/7 door om de toenemende schoonheidsidealen te verwezenlijken. Jonge vrouwen en meisjes maar ook jongens en mannen laten aan hun uiterlijk sleutelen. Billen en borsten vergroten, facelifts en fillers, de drang naar Instagram-perfectie is onverzadigbaar. Soms met de dood tot gevolg.

De ongefilterde waarheid

Donderdag 1 december om 20.25 uur bij BNNVARA op NPO 2.

Herhaling: donderdag 8 december om 9.30  uur – NPO 2

Bekijk de eerste beelden: 

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.