Uit onderzoek naar de klachten bij luchtvaartmedewerkers is geen specifiek bewijs naar voren gekomen om te kunnen spreken van een beroepsziekte veroorzaakt door blootstelling aan contaminanten en dan in het bijzonder TCP in de lucht van de cockpit en cabine. Hoewel er in dit onderzoek en ook in eerder verrichte studies geen oorzakelijk verband is aangetoond tussen luchtkwaliteit en klachten, kan een verhoogd risico op neurotoxische schade niet worden uitgesloten. De studies laten volgens de onderzoekers zien dat er wel reden is tot nader onderzoek. Zij geven aan dat vervolgonderzoek in internationaal verband nodig is om meer duidelijkheid te krijgen. Dit schrijft staatssecretaris Mansveld in een begeleidende brief aan de Tweede Kamer.
Onderzoek NCvB
Naar aanleiding van een uitzending van Zembla ‘Gif in de cockpit’ over de gevaren van ‘toxic fumes’ in vliegtuigen heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een oproep gedaan aan piloten met mogelijk gerelateerde klachten. Er hebben zich zes personen met klachten gemeld waarvan 5 personen bereid waren zich te laten onderzoeken door het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NCvB). Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de aard van de klachten en of er een relatie gelegd kan worden tussen de klachten en beroepsmatige blootstelling aan toxic fumes. In het bijzonder is aandacht geweest voor neuropsychologische klachten in relatie tot blootstelling aan Tricresylfosfaat (TCP).
Nader onderzoek
Om toch meer zicht/beeld te krijgen of ook andere varianten van TCP dan de ortho-variant (ToCP) effect kunnen hebben op het zenuwstelstel heeft de staatssecretaris aan het Institute for Risk Assesment Sciences (IRAS) in Utrecht opdrachtgegeven om onderzoek uit te voeren. Ook test het IRAS enkele commerciële TCP-mengsels.
Melden
Piloten met klachten kunnen zich nog steeds melden bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Ook zal de ILT vanuit haar toezichthoudende taak met betrekking tot Arbo-zaken bij luchtvaartmaatschappijen tijdens audits controleren of er in de risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) expliciet aandacht wordt besteed aan klachten die mogelijk verband houden met ‘toxic fumes’.
Europees onderzoek
Vooruitlopend op een grootschalig project is door EASA besloten om een voorbereidend meetonderzoek in de cabinelucht te starten. Het onderzoek zal naar verwachting starten in de eerste helft van 2015. Dit voorbereidend onderzoek moet duidelijkheid geven over de vraag welke apparatuur noodzakelijk is om correcte (luchtkwaliteit) metingen te kunnen uitvoeren aan boord van een vliegtuig. Daarnaast zal dit voorbereidend onderzoek een eerste algemene indruk moetengeven over de kwaliteit van de lucht aan boord van vliegtuigen en over contaminanten die deze kwaliteit nadelig kunnen beïnvloeden. TCP is één van de genoemde contaminanten. De uitkomsten en conclusies uit het voorbereidend onderzoek kunnen vervolgens gebruikt worden in het grootschalige EASA project.
Dit een grootschalig onderzoeksproject moet duidelijkheid geven welke chemische componenten kunnen bijdragen aan de vervuiling in de lucht van vliegtuigen, maar ook in welke concentraties deze stoffen voorkomen. Het onderzoek moet bovendien vaststellen of er veiligheidsrisico’s bestaan dan wel potentiële lange/korte termijn gezondheidsrisico’s kunnen optreden bij blootstelling aan verontreiniging van de lucht in cabines bij reguliere operaties. Tevens zal in dit onderzoek worden meegenomen de potentiële gezondheidsrisico’s bij CAC(cockpit air contamination) incidenten..