Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Gif in de cockpit

17-12-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
gif-in-de-cockpit
Dertig mensen zijn donderdag onwel geworden door rook in een Boeing 737 van ArkeFly dat onderweg was van Schiphol naar de luchthaven Arrecife op het Canarische eiland Lanzarote.  Een woordvoerster van de vliegtuigmaatschappij heeft dat donderdag gezegd.

Het toestel is teruggekeerd op Schiphol, waarna de slachtoffers werden behandeld.

Het toestel was even voor half zes opgestegen. Kort daarna ontstond door nog onbekende oorzaak rookontwikkeling in de cabine. Na twintig minuten vliegen, besloot de gezagvoerder terug te keren naar Schiphol. Het vliegtuig werd even na zes uur veilig aan de grond gezet.

Volgens de woordvoerster zijn de mensen die onwel werden waarschijnlijk allemaal op de luchthaven behandeld en hoefde niemand naar het ziekenhuis.

Hoe veilig is het in de lucht?
Het wordt het grootste schandaal en het best bewaarde geheim van de luchtvaart genoemd: de giftige stoffen die bemanning en passagiers in vliegtuigen via de airco kunnen inademen. In Australië heeft het al tot parlementair onderzoek geleid en ook in het Engelse parlement zijn er vragen over gesteld. Maar in Nederland wordt het tot nu toe doodgezwegen en ontkend. Ondertussen melden zich wereldwijd steeds meer zieke piloten die niet meer kunnen vliegen, waaronder piloten van de KLM. Hoe veilig is het in de lucht? Die vraag stelt ZEMBLA in de aflevering ‘ Gif in de Cockpit ’, die werd uitgezonden op zondag 21 februari.

Olielekkage
De vergiftiging ontstaat door olielekkage in de motor, zeggen deskundigen. Daardoor kan het giftige oliebestanddeel TCP in het aircosysteem terechtkomen. Soms gebeurt het ongemerkt en betreft het kleine hoeveelheden. Soms is er sprake van een ‘fume event’, een wolk van stank en rook die de cockpit en/of de cabine vult. Sommige toestellen zijn er berucht om. Zo zijn er veel meldingen op vluchten in de Boeing 757 en de BAe 146. In Nederland zijn vliegtuigmaatschappijen verplicht om fume events en olielekkage te melden aan de Inspectie van Verkeer en Waterstaat. Maar in de praktijk blijkt dit niet altijd te gebeuren.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.