Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Geen vervolging kapitein voor containerverlies ramp MSC Zoe

15-01-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
206 keer bekeken
  •  
Oproep MSC - MJ
Het Openbaar Ministerie (OM) gaat de kapitein van het containerschip MSC Zoe niet vervolgen. In de nacht van 1 op 2 januari 2019 verloor het schip, ten noorden van de Waddeneilanden 342 containers. “De kapitein valt geen strafrechtelijk verwijt te maken voor het verlies van de containers”, aldus het OM.

Zembla maakte een tweeluik over de gebeurtenissen rondom containerramp MSC Zoe. De ravage op nieuwjaarsdag 2019 blijkt enorm en de populaire vakantiestranden raken bezaaid met televisies, autostoelen en my little pony's. Een kwart van het afval ligt nog altijd op de zeebodem.

Lees ook: Twee jaar na containerramp MSC Zoe: ‘800.000 kilo afval in zee’

Omdat de lading werd verloren in de Nederlandse territoriale wateren boven Vlieland en Terschelling, begon het Team Maritieme Politie in samenwerking met de Inspectie Leefomgeving en Transport, onder leiding van het OM een strafrechtelijk onderzoek. Dat moest uitwijzen of de kapitein strafbaar is, bijvoorbeeld aan milieuverontreiniging of overtreding van scheepvaartregels.

Gedrag kapitein
"Uit onderzoek van een deskundige van de TU Delft is niet vast komen te staan wat nu precies het overboord slaan van zoveel containers heeft veroorzaakt. Aannemelijk is dat het schip de zeebodem heeft geraakt. Dat is onvoldoende om de gevolgen strafrechtelijk toe te rekenen aan het gedrag van de kapitein. Verder blijkt uit onderzoek dat de containers aan boord conform voorschriften waren gezekerd", laat het OM weten.

Achteraf zijn vraagtekens te zetten bij de keuze van de kapitein voor de route langs de Waddeneilanden, ondanks het slechte weer, laat het OM weten. Maar, concludeert justitie: "De kapitein heeft de gekozen korte vaarroute kunnen en mogen maken."

Ramp op het wad
In de Zembla-uitzending ‘De ramp op het wad deel 2’ trokken deskundigen al de conclusie dat MSC Zoe de zeebodem raakte. Uit de nauwgezette reconstructie bleek dat het MSC-containerschip meer dan dertig graden slagzij maakte. “Het schip is zestig meter breed. Met dertig graden slagzij neemt de diepgang zeker met 15 meter toe. Dan moet ie ‘gestoten’ hebben, de grond hebben geraakt”, concludeerde Klaas Reinigert, oud directeur van bergingsbedrijf Smit Tak en voormalig adviseur van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. 

Bekijk hier de uitzending: 

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.