Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Foodwatch: geen kindermarketing ongezonde producten

25-02-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
60 keer bekeken
  •  
foodwatch-geen-kindermarketing-ongezonde-producten
Veel producten in de supermarkt die zich richten op kinderen zijn te zoet, te zout of te vet. Consumentenorganisatie Foodwatch wil daarom dat er een strenge wet komt tegen kindermarketing voor ongezonde producten. Een op de vijf kinderen tussen de 10 en 12 jaar is te zwaar en Nederlandse kinderen zijn in Europa kampioen fris drinken. Volgens Foodwatch komt dat onder meer door de 'grenzeloze' marketing voor ongezonde kinderproducten.

Daarom heeft Foodwatch een burgerinitiatief gestart om te pleiten voor een wet die reclame voor ongezonde kinderproducten verbiedt. Foodwatch laat zien hoe kindermarketing van te vet, te zoet en te zout voedsel een sleutelrol speelt in de huidige overgewichtsepidemie. Maar ook hoe de voedselindustrie stelselmatig haar verantwoordelijkheid daarvoor bagatelliseert. Lees het rapport: Kindermarketing, onverantwoord en ongereguleerd .

Van de beloofde zelfregulering in de levensmiddelenbranche komt volgens Foodwatch helemaal niets terecht. Volgens Philip den Ouden, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, is de voedselindustustrie juist goed bezig.

'Hoe kunnen kinderen onderscheiden wat gezond is, als ongezond de norm is?', vraagt directeur van Foodwatch Bart van Opzeeland zich af. Ook ouders hebben volgens hem hulp nodig. 'Want ze staan alleen tegenover miljardenbudgetten en lobbypraktijken die voedselfabrikanten lenen van de vroegere tabakslobby: misleiden, verleiden en schuld afschuiven.'

In de ZEMBLA uitzending van afgelopen donderdag 'Zoete verleiders' legt ZEMBLA de macht van de suikerlobby bloot. Suiker is big business. Niet alleen voor suikerfabrikanten, maar ook voor de suikerverwerkende industrie. Zij proberen via lobby hun belangen veilig te stellen. In Brussel wist de voedingsindustrie in 2010 te voorkomen dat er zogeheten stoplicht-etiketten kwamen, die met een rood label zouden aangeven als er veel suiker in een product zit.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.