Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

FNV Bondgenoten vraagt KLM en ministeries om maatregelen

22-02-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
intimidatie-en-schending-van-privacy-door-verzuimbedrijf-verzuimreductie
FNV Bondgenoten - 22 februari 2010

Diepgaand onderzoek

FNV Bondgenoten vraagt KLM en ministeries om maatregelen en diepgaand onderzoek Cabinepersoneel van KLM heeft te maken gehad met incidenten waarbij dampen van verbrande olie via luchtverversingsinstallaties terecht kwamen in cabine en cockpit.

Televisieprogramma Zembla heeft dit zondagavond in de uitzending 'Gif in de Cockpit' gemeld.
 

Oproep aan cabinepersoneel

Deze dampen, zogenaamde 'Fume', kunnen stoffen bevatten die het centrale zenuwstelsel kunnen aantasten. FNV Bondgenoten wil dat in Nederland de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (arbeidsomstandigheden) en Verkeer en Waterstaat (verantwoordelijk voor de veiligheid aan boord) diepgaand onderzoek doen naar de veiligheid van cabinepersoneel en passagiers. Daarnaast roept de vakbond cabinepersoneel van KLM op om incidenten te melden via www.cabinepressure.nl en wil FNV Bondgenoten van KLM informatie over het aantal incidenten en de omvang er van.
 

Risico's en maatregelen

Leen van der List, bestuurder FNV Bondgenoten: "Wij willen weten welke medische risico's verbonden zijn met deze oliedampen in cabine en cockpit voor personeel en passagier. Daarnaast willen wij meteen maatregelen om het binnendringen van oliedampen te voorkomen. Dit is mogelijk, want momenteel maakt vliegtuigbouwer Boeing al toestellen met oplossingen die dit voorkomen. Niemand wil blootgesteld worden aan giftige dampen. KLM moet hier geen enkel risico mee nemen en zorgen voor veilige omstandigheden aan boord van haar toestellen."
 

Europees onderzoek

De dampen kunnen stoffen bevatten die het centrale zenuwstelsel aantasten zo zijn de bevindingen in een aantal wetenschappelijke onderzoeken tot nu toe. Het vermoeden dat er risico's zijn, wordt versterkt doordat sinds kort de Europese luchtvaart veiligheidsautoriteit (EASA) zich in opdracht van de Europese Commissie met het vraagstuk bezighoudt. In het onderzoek van de EASA wordt geparticipeerd door de Cabin Crew Comité van de European Transport workers Federation (ETF) waarbij FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is aangesloten. Daarnaast heeft Boeing in het in ontwikkeling zijnde toestel van het type 787 voorzieningen getroffen die het zorgen dat `Fume' niet meer in het luchtverversingsysteem terecht kan komen. Zeer waarschijnlijk is dit aangepast naar aanleiding van de incidenten.
 

KLM

Luchtvaartmaatschappij KLM stelt dat nog nooit is aangetoond dat haar bemanning ziek is geworden door stank en rookontwikkeling. Het is een feit dat mensen ziek worden in een vliegtuig en dat regelmatig sprake is van stank, maar de relatie hiertussen is nooit uit onderzoek naar voren gekomen. Dat zegt een KLM-woordvoerder maandag.
De zegsvrouw reageert hiermee op de uitzending 'Gif in de Cockpit' - Zembla, waarin wordt beweerd dat de bemanning van een Fokker 100 van KLM Cityhopper waarschijnlijk twee keer duizelig is geworden door het inademen van een giftige stof. Zij moesten hierdoor hun zuurstofmaskers opzetten.
Er komen regelmatig meldingen van stank binnen bij de luchtvaartmaatschappij. "Het stinkt soms vreselijk", zegt de woordvoerder. Deze meldingen worden volgens de zegsvrouw altijd 'tot op de bodem uitgezocht', maar nooit is gebleken dat er een causaal verband is met ziekte. Volgens de zegsvrouw kan dit ook altijd onderzocht worden door artsen of onderzoeksinstituten die niet aan luchtvaartmaatschappij zijn verbonden, maar daar heeft KLM nooit opdracht toe gegeven.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.