Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Facebook gaat nepnieuws over klimaat bestrijden

15-09-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
65 keer bekeken
  •  
Facebook onder de loep
Facebook start een klimaatinformatiecentrum om nepnieuws te bestrijden. Het sociale medium doet dat op een moment dat de kritiek vanwege het toestaan van onwaarheden over de bosbranden in het westen van de Verenigde Staten aanzwelt.

Het informatiecentrum moet gebruikers van wetenschappelijke informatie gaan voorzien over het klimaat. De dienst komt er hetzelfde uit te zien als de informatiecentra die Facebook eerder lanceerde over het coronavirus en over de Amerikaanse verkiezingen. 

Voorlopig is het alleen toegankelijk in de VS, Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk. "Het wetenschappelijke klimaatinformatiecentrum is een plek op Facebook waar feitelijke bronnen van de belangrijkste klimaatorganisaties te vinden zijn en waar staat welke stappen mensen kunnen zetten in hun leven om klimaatverandering te bestrijden", aldus het sociale medium. 

'Real world harm'
Facebook wordt ervan beschuldigd onjuiste informatie over klimaatverandering toe te staan doordat opinie-artikelen niet onder het factchecksysteem van het sociale medium vallen. "Inhoud die als opinie wordt gepresenteerd, maar is gebaseerd op onderliggende onjuiste informatie, kan nog steeds in aanmerking komen voor beoordeling", laat Facebook in een reactie weten.

Onjuistheden over het klimaat door politici worden nog wel toegestaan, net als op andere sociale media. "Toespraken van politici staan altijd bol van de overdrijvingen en het selectief gebruiken van data", stelt beleidsbepaler bij Facebook Nick Clegg. In een reactie zegt Facebook deze toespraken wel te verwijderen als er risico is op "real world harm".

Waarschuwing voor nepnieuws
In 2018 waarschuwde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM) voor de opkomst van nepnieuws in Nederland. De impact van nepnieuws in Nederland onderschreven ACM en CvdM toen nog als ‘beperkt’, maar de twee organisaties zagen risico’s.

Losse artikelen worden makkelijk online gedeeld, gelinkt en verspreid. Op sociale media zien consumenten verschillende soorten inhoud door elkaar heen en is het volgens ACM en CvdM moeilijker onderscheid te maken tussen advertenties, clickbait, nieuws of nepnieuws.
 
In de Zembla-uitzending 'De nepnieuwsfabriek' is te zien hoe vanuit een zogenoemde 'trollenfabriek' in Sint-Petersburg aan de lopende band nepfilmpjes worden gemaakt om bijvoorbeeld westerse landen in diskrediet te brengen. Via sociale media worden ze verspreid tot ver over de grens. 
Bron: Reuters
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.