‘Hypocriet en ondermijnend voor de volksgezondheid’. Zo worden de lobby- en marketing-strategieën van de frisdrankindustrie genoemd in een nieuw onderzoek dat is gepubliceerd in het Amerikaanse vakblad Journal of Preventive Medicine.
Uit het onderzoek blijkt hoe frisdrankproducenten als Coca-Cola aan de ene kant gezondheidsorganisaties sponsoren terwijl de lobby van die industrie aan de andere kant probeert wetgeving tegen te houden die een gezonde levensstijl ten goede komt.
Miljoenen naar gezondheidsorganisaties
Onderzoekers van de Boston University zochten uit hoeveel geld Coca-Cola en PepsiCo uitgaven aan goede doelen en gezondheidsorganisaties tussen 2011 en 2015. Alleen Coca-Cola wilde alle gegevens bekend maken, Pepsi niet, dus helemaal volledig konden de onderzoekers niet zijn. Maar uit de gegevens die geanalyseerd konden worden bleek dat de bedrijven in vier jaar tijd 96 organisaties jaarlijkse met minimaal tien miljoen dollar steunden. Zo ging er geld naar medische opleidingen, congressen over gezond eten, projecten om te zware kinderen gezonder te laten eten, medische beroepsverenigingen en diabetesorganisaties, schrijft
de Volkskrant
dinsdag.
Sterke lobby tegen gezondheidswetten
En terwijl de frisdrankbedrijven miljoenen staken in deze organisaties, lobbyden beide bedrijven met succes tegen de invoering van wetsvoorstellen ten gunste van de volksgezondheid. Zo werden wetten tegengehouden als extra belasting op suiker, kleine drankverpakkingen voor frisdrank, minder reclame voor ongezonde voeding voor kinderen en waarschuwingslabels op frisdranken om te laten zien hoeveel suiker er in zit.
Hoe Save the Children zich terugtrok uit anti-suikerlobby
Een van de voorbeelden die de onderzoekers in het rapport aanhalen is dat van hulporganisatie Save the Children. Die organisatie trok zich terug uit een lobbygroep voor een hogere frisdrankbelasting nadat ze een donatie van vijf miljoen dollar van de frisdrankindustrie hadden ontvangen.
‘Sponsoring is natuurlijk gewoon marketing’
Ook in Nederland probeert de suikerindustrie en de frisdrankindustrie invloed uit te oefenen op de publieke opinie en overheidsbeleid. In de Volkskrant zegt hoogleraar Jaap Seidel: “Het is een bekende strategie: levensmiddelenfabrikanten noemen dit samenwerking, maar sponsoring is natuurlijk gewoon marketing.” Seidel vindt het kwalijk dat producenten van bijvoorbeeld frisdrank bewegingsprogramma's sponsoren: “Er gaat een verkeerd signaal van uit: zolang je maar beweegt, kun je onze drankjes prima drinken.”
Zoete Verleiders
Ook Zembla besteedde aandacht aan de invloed van de suikerlobby in Nederland. In de aflevering ‘Zoete verleiders’ was onder andere te zien hoe Coca-Cola frisdrankautomaten op scholen plaatst. Uit één voorbeeld bleek dat een school ongeveer 19.000 euro per jaar verdiende aan het aanbieden van een frisdrankautomaat in het schoolgebouw. In diezelfde Zembla beweert Coca-Cola dat er geen link is tussen het drinken van drankjes met veel suiker en overgewicht, maar die bewering is achterhaald.
Inmiddels is aangetoond dat er een link is tussen overgewicht en de inname van frisdranken. Zo bleek ook uit onderzoek van professor Katan die in de uitzending Zoete verleiders van Zembla werd geïnterviewd. Maar ook de onderzoekers van de universiteit van Boston laten zien dat er een verband is tussen overgewicht en suiker. Ze verwijzen naar een overzichtsstudie uit 2011, waarin wordt geschat dat gezoete frisdrank eenvijfde van de gewichtstoename in de VS heeft veroorzaakt.
Kijk hieronder naar een fragment uit de aflevering zoute verleiders, of bekijk
de hele aflevering
.