Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Consumentenbond wil commissie voor woekerpolissen

14-04-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
de-voortwoekerpolis
Verzekeraars weigeren vaak nog steeds om hun klanten redelijk tegemoet te komen. Economen en juristen schatten dat aan gedupeerden miljarden euro's tekort is gedaan. Maar ook de politiek laat gedupeerden aan hun lot over. Opeenvolgende ministers van Financiën  hebben met steun van de Tweede Kamer beloofd om te helpen.
Er is voor miljoenen mensen nog steeds geen oplossing. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ' Het is de hoogste tijd dat de politiek de druk opschroeft. Bijvoorbeeld door verzekeraars te bewegen om hun gedupeerde klanten redelijk te compenseren. We vragen minister van Financiën Dijsselbloem om een onafhankelijke commissie in te stellen, die daarvoor een aanbeveling doet '.
Combée: 'Er zijn mensen die beweren dat de woekerpolisaffaire niet op te lossen is. Wij zijn er van overtuigd dat er met genoeg politieke wil veel mogelijk is. Wij hebben onze bevindingen en aanbevelingen in een uitgebreide brief aan minister Dijsselbloem gestuurd .'
Hersteladvies
De Consumentenbond vraagt de minister ook om een minimum-kwaliteit af te dwingen van het 'hersteladvies' dat verzekeraars consumenten met een lopende woekerpolis moeten bieden. Nu zijn verzekeraars niet verplicht hun klanten een compleet en onafhankelijk financieel advies te bieden dat voldoet aan de wettelijke eisen.
Combée: ' Wij willen dat verzekeraars die verplichting wel wordt opgelegd. Als de geschiedenis van de woekerpolisaffaire iets leert, dan is het dat gedupeerden meer steun van de politiek nodig hebben. Verzekeraars komen uit zichzelf niet in beweging en consumenten zijn niet bij machte om dat bij de rechter af te dwingen. De politiek kan verzekeraars wèl bewegen gedupeerden rechtvaardig te behandelen .'
 
Reactie organisaties
Vereniging Eigen Huis (VEH) en de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) stellen dat verzekeraars moeten worden verplicht om lopende beleggingsverzekeringen (woekerpolissen) te verbeteren zodat hun klanten een hoger eindresultaat behalen. aan de vooravond van een overleg in de Tweede Kamer over de woekerpolisaffaire.
Tot nu toe zijn verzekeraars alleen verplicht zich in te spannen om klanten te stimuleren hun polis aan te passen. Maar de ophef over hoge kosteninhoudingen, compensatieregelingen en juridische processen heeft veel consumenten met een woekerpolis murw gemaakt. Daarom heeft deze maatregel voor slechts een klein deel van de miljoenen verkochte woekerpolissen enig resultaat opgeleverd, aldus beide belangenorganisaties.

Verzekeraars  verdienen per jaar ruim 800 miljoen euro aan de nog lopende woekerpolissen door te hoge kosten en te hoge overlijdensrisicopremies in rekening te brengen. Dat stelt de onafhankelijk financieel expert Jeffrey Leichel in ZEMBLA - ' De voortwoekerpolis '
Op 15 april 2015 praten de minister van Financiën en de Tweede Kamer weer over de woekerpolisaffaire.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor