Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Aantal maagverkleinende operaties stijgt sterk

11-11-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
aantal-maagverkleinende-operaties-stijgt-sterk
Het aantal maagverkleinende operaties in Nederland is de afgelopen jaren enorm toegenomen. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) berekende voor ‘ZEMBLA’ dat in 2010 30,5 miljoen euro is uitgegeven aan operaties tegen extreem overgewicht. In 2008 werd nog 8,5 miljoen euro uitgegeven aan deze operaties. In drie jaar tijd zijn de kosten dus bijna verviervoudigd.
Booming business
Chirurg H. Heikens, voorheen werkzaam in het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen hierover in ‘ZEMBLA’: “De ziekenhuizen zijn commerciële bedrijven geworden, die promoten zichzelf om zo patiëntenstromen naar zich toe te trekken. Dit is ‘booming business’”.

Obesitaschirurg A. van der Laar van het Slotervaartziekenhuis zegt in ‘ZEMBLA’ dat een operatie aantoonbaar de beste manier is om blijvend een kwart van het gewicht kwijt te raken. Hij erkent dat het door de marktwerking interessant is voor ziekenhuizen om zich te richten op bepaalde groepen patiënten. Hoe meer patiënten, hoe meer geld. Maar in zijn ogen leidt het ook tot betere zorg: “Meer patiënten, meer ervaring, meer kwaliteit.”

Per ingreep betaald
Ziekenhuizen ontvangen tussen de 8.000 en 10.000 euro voor de maagverkleinende operaties, afhankelijk van het overgewicht. Sinds de marktwerking in de zorg zijn intree deed, worden ziekenhuizen per ingreep betaald. Ze hebben er daarom belang bij zoveel mogelijk behandelingen te doen.

Reclame
Het Slotervaartziekenhuis maakt reclame voor dit soort operaties. Het ziekenhuis huurde tweemaal de Tuschinski-bioscoop in Amsterdam af om een operatie ‘live’ op het grote doek uit te zenden om de bekendheid van deze behandeling te vergroten en de angst voor operaties te verminderen. Zelf noemt chirurg van der Laar dit: “breed opgezette patiëntenvoorlichting”.
Ethisch
Ook andere ziekenhuizen en de Nederlandse Obesitas Kliniek maken reclame. Obesitas-deskundige prof. J. Seidell van de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam vraagt zich af of het wel ethisch is om reclame te maken voor dit soort operaties. Want in Nederland mag je ook geen reclame maken voor medicijnen. “Er wordt goed betaald voor ingrepen. Veel dikke mensen willen nog niet. Ze willen patiënten verleiden.”
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.