Vroege Vogels

Veelgestelde vragen - FAQ

Hieronder bespreken we een aantal veelgestelde vragen: 

Waarom lukt het niet om een foto te uploaden op de site?

1. Ik krijg een HTTP-error 
Er zijn verschillende problemen met het uploaden van foto's. De http-error duidt meestal op een foto die veel te groot is voor onze website. Zelfs als de foto toch onder de 2 mb is, blijkt deze door een filter veel groter te zijn en onze site kan dat (op dit moment) niet aan. Let dan er op dat de foto maximaal 2000 pixels hoog en/of breed is. Voor het web is het namelijk ook niet nodig om veel grotere foto te uploaden. Het maakt een site  trager en kost meer energie om op te slaan. Gebruik bijvoorbeeld voor het verkleinen een Photoshop of Paint, maar er zijn ook verschillende programma's beschikbaar online.

2. Houdt de bestandsnaam van je foto zo simpel mogelijk!
Als je een foto plaatst zorg er dan voor dat er geen vreemde tekens in de bestandsnaam staan. We hebben gemerkt dat door het gebruik vreemde tekens de site de foto niet goed kan verwerken. In sommige gevallen verschijnt dan de 'PAGINA NIET GEVONDEN' met flamingo of de vraag wordt geplaatst maar de foto kan niet worden geopend. Voorbeelden van vreemde tekens zijn extra punten, vraagtekens of procenttekens. Dus niet NAAM?DIER.jpg of NAAM...DIER.jpg of NAAM%DIER.jpg, maar NAAMDIER.jpg

3. Ik krijg toch nog een 'Pagina niet gevonden'
Ondanks dat de bestandsnaam helemaal correct is, krijgen sommige fotografen toch nog de melding 'Pagina niet gevonden'. Dit lijkt te gebeuren als ze een speciaal teken in de titel gebruiken. En dan gaat het om tekens als è en ü, tekens die normaal gebruikt moeten kunnen worden. Dit is een bug die opgelost moet worden maar voor nu raden we de fotografen aan deze tekens te vermijden in de titel.

Hoe stuur je een mooie waarneming uit de natuur op?

Radio: Spreek deze dan in op de Fenolijn 035-6711338 - Klik hier
Website: Heb je een mooie foto? Plaats deze dan in de fotogalerie. - Klik hier
Zelf Geschoten: Als je de waarneming hebt kunnen filmen stuur ons dan je filmpje - Klik hier
Zelf Gehoord: Als je een geluid hebt opgenomen stuur ons dan het bestand - Klik hier
Heb je een vraag over een plant, dier of iets anders uit de natuur?

Vraag het dan op het forum aan onze slimme leden. Om een vraag op het forum te kunnen plaatsen moet je je eerst registreren - Klik hier
Wil je een abonnement op gratis nieuwsbrieven?

Aanmelden kan gewoon via de website - Klik hier 
Hier vind je ook meer informatie over de dagelijkse Natuur in Beeld.
Wil je je afmelden voor nieuwsbrieven?

Afmelden kan alleen via een nieuwsbrief zelf. Onderaan iedere nieuwsbrief staat een link naar een persoonlijk formulier, waarmee je de afmelding kunt uitvoeren.
Wil je een e-mailadres wijziging doorgeven?

Voor de inloggen op de website kan je dat in de volgende profielpagina: Klik hier
Onder het kopje accountinstellingen vind je de optie om je gebruikersnaam en mailadres wijzigen.
Door op de kop wijzig te klikken veranderen de velden in invulvelden die je kunt aanpassen en opslaan.
Nieuwsbrieven worden dan ook naar dit e-mailadres gestuurd.

Je hebt geen account bij Vroege Vogels maar wel abonnement op de Vroege Vogels Nieuwbrieven.
Wijzig je e-mailadres door je eerst af te melden voor de nieuwsbrief.
Je kan je vervolgens gewoon aanmelden met je nieuwe e-mailadres: Klik hier
Je krijgt dan weer een bevestigingsmailtje van BNNVARA op het nieuwe adres.

Let op! Als je ook op de Natuur in Beeld bent geabonneerd dan moet je het ook voor deze nieuwsbrief apart nog een keer wijzigen.
Ben je je wachtwoord vergeten?

Vul je emailadres in op de website - Klik hier
Het wachtwoord word je toegezonden via de mail.  

Waar kan ik de podcast vinden?

Het radioprogramma is ook als podcast te beluisteren. Luister op het moment dat je zelf wilt en op de plaats die je het prettigst vindt naar Vroege Vogels. Je kunt zich ook abonneren op de podcast zodat je het programma wekelijks op uw computer binnen krijgt. Download de podcast:de hele uitzending of in 30 minuten via NPO Radio 1 of via je favoriete podcast apps.

Problemen met de  website: niet kunnen inloggen en audio en video spelen niet af

Als eerste is ons advies is om te controleren of je de nieuwste versie van je webbrowser hebt en deze te updaten wanneer dat nodig is.
Cookie instellingen

Vanwege de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbescherming die op 25 mei 2018 is ingegaan, zijn er veel veranderingen op de Vroege Vogels website doorgevoerd. Onlangs is er een aanpassing gedaan aan de cookies van de NPO die ook op onze website geplaatst worden. Wanneer je de Vroege Vogels-website bezoekt, verschijnt de ‘cookiewall’ waarin je de cookie-instellingen naar eigen voorkeur kunt aanpassen.

Wij, de redactie, hebben gemerkt dat door deze veranderingen veel mensen problemen hebben met het inloggen op de website.Met deze tips zijn de problemen op te lossen:

  • Verwijder alle cookies van je internetbrowser
  • Ga naar de Vroege Vogels website, de cookiewall verschijnt, accepteer in ieder geval de ‘Social Media koppelingen’ (of pas hier de cookie-instellingen aan): Als je dit niet doet kan je namelijk niet meer inloggen en media players zoals Youtube spelen niet af. Ook als je zelf geen sociale media hebt, is dit het geval. Je activiteiten op internet worden dan niet identificeerbaar gevolgd.
  • Log opnieuw in op de Vroege Vogels website en Youtube filmpjes spelen weer af.

Zelf Geschoten filmpjes tonen niet meer?

De nieuwe site werkt optimaal in de nieuwste versie van uw browser. Download deze eerst. Voor het afspelen van de video is mogelijk JavaScript vereist. YouTube-video's kunnen bijvoorbeeld niet worden afgespeeld zonder JavaScript. Wat ook kan helpen is het cachegeheugen en browsegegevens te wissen. Maar houd er rekening mee dat wanneer je cachegeheugen en cookies wist, alle instellingen voor websites worden verwijderd.

Daarnaast moet de cookie-instellingen bij de NPO goed staan. Om o.a. YouTube-video's te kunnen zien moet de optie 'Sociale media' aangevinkt zijn en opgeslagen. Let op je moet om het effect te kunnen zien wel je browser opnieuw opstarten en als dat niet helpt de computer helemaal opnieuw opstarten.

Klik op de volgende link om de instellingen aan te passen: Cookie-instellingen van de NPO
Wat doen sociale cookies?

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft BNNVARA geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden.

De meest voorkomende zijn:

De volgende platforms worden nog niet gebruikt op Vroege Vogels maar kun je wel op andere BNNVARA sites tegenkomen:

Waarom kan ik de website niet goed gebruiken, als ik deze sociale cookies niet accepteer?

Cookies zijn kleine tekstbestandjes die websites op de harde schijf van je computer zetten op het moment dat je de site bezoekt. In dit tekstbestand wordt informatie opgeslagen. Deze informatie, bijvoorbeeld inloggegevens of de voorkeur om ingelogd te blijven of de website in het Nederlands te lezen, wordt bij een later bezoek weer herkend. In sommige gevallen kan ook een andere website dit tekstbestand lezen en er informatie in opslaan. Sommige cookies zijn noodzakelijk voor de werking van de bezochte website (zogeheten ‘functionele cookies’), terwijl andere cookies ‘slechts’ handig zijn voor het gebruik van bepaalde functies op die website of enkel het surfgedrag van de gebruiker bijhouden. Een overlap tussen deze vormen van cookies is mogelijk.

Omdat de websites van BNNVARA multifunctioneel zijn, overlappen ook hier sommige cookiecategorieën. Het bedrijf (Gigya) dat de inlogfunctie op de websites voor BNNVARA-gebruikers aanbiedt, zorgt er ook voor dat bepaalde functies die sociale medianetwerken aanbieden, goed op de websites van BNNVARA werken. Daarnaast is het, voor bijvoorbeeld reageren op filmpjes en op artikelen die op de website staan, ook vereist dat de bezoeker is ingelogd. Daarmee ontstaat o.a. een overlap tussen functionele cookies en sociale cookies.
Ik gebruik zelf geen sociale media. Waarom moet ik dan tòch deze cookies accepteren?

Wanneer een bezoeker van een website van BNNVARA graag een YouTube-filmpje wil bekijken dat wordt aangeboden op die website, wordt er gebruikgemaakt van een service die door een sociale medianetwerk (in dit geval Google, want dat is de eigenaar van YouTube) wordt aangeboden. Om het filmpje op de computer/tablet/smartphone/ander apparaat van de gebruiker te kunnen tonen, is echter het plaatsen en uitlezen van cookies vereist. Of een gebruiker van de website lid is van dit (of een ander) sociale mediaplatform is niet van belang voor het plaatsen van de cookies; het gaat erom dat deze cookies nodig zijn om de bezoeker van de website gebruik te kunnen laten maken van de diensten die worden aangeboden door het sociale medianetwerk. Hetzelfde geldt niet alleen voor de mogelijkheid om te reageren op deze filmpjes en op artikelen op de website, maar bijvoorbeeld ook voor het simpelweg kunnen inloggen op de website (en ingelogd blijven).

Het inloggen op de website met gebruikersnaam/e-mailadres en wachtwoord is nodig voordat er gereageerd kan worden, dit is altijd een vereiste bij BNNVARA. Het inloggen op de website is als het ware gelinkt aan actief gebruik van de website. En actief gebruikmaken van de website (filmpjes bekijken, reageren, inhoud delen, etc.) is daarmee onmogelijk zonder dat de gebruiker de sociale cookies accepteert. Want als een gebruiker de website niet toestaat om sociale cookies te plaatsen, dan werkt de website wel, maar wordt de mogelijkheid om in te loggen beperkt en kan er als gevolg geen actief gebruik worden gemaakt van de aangeboden mogelijkheden.
Waarom moet ik voor het spelen van een spelletje alle cookies accepteren?

Voor het maken van spelletjes (quiz, memory, etc) maken we gebruik van de techniek van een derde partij Qualifio. Met Qualifio hebben we een overeenkomst, waarin we de privacy hoog in het vaandel hebben geplaatst. Dat betekent dat zij nooit onze data mogen gebruiken voor hun eigen (commerciële) doeleinden. Op dit moment kan Qualifio nog niet het onderscheid maken in de verschillende typen cookies waardoor ook STER-cookies geaccepteerd moeten worden. Dit zou alleen ‘sociale cookies’ moeten zijn en we zijn er hard mee bezig om dat te wijzigen.

Staat je vraag er niet bij?

Neem dan contact met ons op via contactpagina als je dat nog niet gedaan hebt. We zullen je vraag dan zo spoedig mogelijk beantwoorden - Klik hier

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.