
© Pexels
Supermarkten stunten in aanloop naar kerst ruim drie keer zoveel met vlees als in een gemiddelde week, meldt stichting Wakker Dier. De organisatie spitte de kerstfolders door van de tien grootste supermarktketens. Als het aan die bedrijven ligt, wordt dit jaar weer vooral veel gegourmet tijdens de feestdagen. Gourmetvlees komt veel voor in de folders en is goed voor bijna een kwart van alle vleesaanbiedingen, stelt de stichting die opkomt voor het dierenwelzijn in de veehouderij.
Volgens Wakker Dier piekt het aantal vleesaanbiedingen rondom kerst al jaren. Het precieze aantal verschilt per jaar. Dit keer telde de organisatie er 822; vorig jaar waren het er 738.
Tegelijkertijd constateert Wakker Dier dat er minder wordt gestunt met vegetarische opties. Die aanbiedingen zijn voor het derde jaar op rij afgenomen. In 2023 was in de aanloop naar kerst nog een op de zeven aanbiedingen vegetarisch; nu is dat een op de elf. Met gemiddeld tien keer zoveel vleesaanbiedingen als vegetarische sturen supermarkten weer aan op een "vleesfestijn", concludeert Wakker Dier. Directeur Anne Hilhorst van de organisatie noemt dit een "zorgelijke trend". "Blijkbaar gooien supermarkten met de feestdagen hun principes steeds vaker overboord."
Met hun aanbiedingen hebben de supers volgens Wakker Dier invloed op wat klanten kopen. "Vleesstunts drijven de verkoop op. Terwijl supermarkten juist hebben beloofd drastisch minder vlees te verkopen", aldus Hilhorst. Wakker Dier wil dat de bedrijven helemaal stoppen met vleesaanbiedingen.
Bron: ANP
Thema's:
Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.