© ITV
Scenarist Phil Mulryne overtreft zichzelf met dit mooie tweeluik, een ode aan actrice Brenda Blethyn die vanaf 2011 gestalte gaf aan de eigenzinnige rechercheur.
Natúúrlijk verdient elk kwaliteitsdrama een waardig einde, maar het schrijven van een gedenkwaardig slot is steevast een beproeving. Zo hebben veel Amerikaanse scenaristen de neiging om de boel in de laatste aflevering te laten imploderen. Phil Mulryne laat in het veertiende seizoen van Vera juist zien hoe je de kijker kan ontroeren met kleine gestes. Je zou de gezamenlijke drie uur aan speeltijd van de twee afleveringen kunnen beschouwen als één grote opmaat naar het einde. Met een titelpersonage (de altijd imponerende Brenda Blethyn) dat overduidelijk doorschemert dat het mooi is geweest, en met mooie dwarsverbanden met Vera’s verleden.
Uiteraard spelen er ook moordzaken, zoals in de eerste aflevering, wanneer een ex-gedetineerde dood wordt aangetroffen, uitgerekend op het moment dat een andere oud-gevangene net is vrijgelaten. En in de tweede aflevering buigt Vera zich over de moord op een universiteitsstudent. Die laatste zaak heeft ook iets te maken met de vermissing van een zestienjarige tiener en brengt Vera terug naar haar eigen jeugd en haar moeizame relatie met haar vader. Het is overduidelijk de intentie van Mulryne om tegen het einde van de rit te laten zien waar Vera vandaan is gekomen, voordat ze de getalenteerde rechercheur werd.
© ITV
Daarnaast zit de schoonheid vooral in de details, in korte ontmoetingen. Zoals wanneer Vera een promotie aangeboden krijgt en Blethyn daar bedenkelijk bij kijkt. Later zegt zoiets als: 'Die leidinggevenden zijn alleen maar bezig met publieke perceptie.' Vera wil met haar voeten in de klei staan. En ook zoomt het slot in op de vriendschap tussen Vera en haar protegé Joe Ashworth (David Leon). Zij heeft hem min of meer zonder dat hij het doorhad klaargestoomd voor haar positie. Hij noemde haar uit respect ‘mum’, maar ze is gaandeweg ook gaan fungeren als een soort moederfiguur voor hem.
© ITV
Alle puzzelstukjes vallen in die zin erg knap op hun plek. De weemoed spat er niet vanaf, maar is wel degelijk aanwezig. Waar Vera het in haar werk altijd moest hebben van subtiliteit, spiegelt Mulryne die gedachte met verve in deze trefzekere zwanenzang.
Vera S14, vanaf vrijdag 20 juni 2025 wekelijks bij NPO 1 en NPO Start en tevens in zijn geheel op NPO Plus
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief