
© Netflix
Een grootmoeder ontpopt zich als wreker als haar kleindochter vermist raakt, in aardig Spaans drieluik.
Een vrouw op leeftijd gaat op zoek naar de moordenaar van haar kleindochter, in deze onvervalste Spaanse wraakthriller. Actrice Kiti Mánver, bij filmliefhebbers bekend uit het werk van Pedro Almódovar (zie Women on the Verge of a Nervous Breakdown, 1988), speelt Isabel, een pianolerares die zich ontpopt tot een wreker, nadat haar kleindochter Veronica vermist raakt. Veronica is voor het laatst met haar vriendin Marta gezien op een feestje. Het levenloze lichaam van Marta wordt na een zoektocht gevonden in de Middellandse Zee. Veronica’s verblijfplaats blijft in het ongewis.
In Isabels zoektocht naar antwoorden komt ze ook terecht bij Marta’s vader Salazar (Álvaro Morte uit La Casa de Papel). Hij staat te boek als een bekende maffioso, en blijkt verderop in het verhaal ook antwoorden te hebben op Isabels vragen. Morte zet een stoïcijnse, ietwat eendimensionale schurk neer. Mánver schittert vooral in de scènes met haar tegenspeler. Ze zet een vrouw neer die niets te verliezen heeft en zelfs een beroepscrimineel aan de tand durft te voelen. En tegen het einde van de pilotaflevering schroomt ze niet marteltactieken te gebruiken om tegenstanders te laten bekennen.

© Jorge Fuembuena / Netflix
Tegelijkertijd leunt Two Graves (Dos Tumbas) wel erg veel op Mánver. En lijken de contouren van de dader(s) in de eerste aflevering al zichtbaar. Dat ligt aan het ietwat doorzichtige scenario van Agustín Martínez (La Caza), dat zich van meet af aan vooral in sneltreinvaart richt op de vraag: wie zit er achter Veronica’s vermissing? Ruimte voor verdieping van personages, op die van Isabel na, is er dankzij die insteek nauwelijks. Het resultaat is een solide, middelmatige thriller.
Two Graves, vanaf vrijdag 29 augustus 2025 in zijn geheel bij Netflix
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief