De oud-rechercheur doet ditmaal Amsterdam aan, waar in het nachtlicht nare dingen gebeuren.
Foto credits: BBC
Is het een vorm van misleiding? Dat Baptiste – naar de hoofdpersoon – in Nederland de titel The Missing seizoen drie draagt? Eigenlijk wel. Want deze BBC-serie – afgelopen jaar uitgezonden bij de Britten – is een spin-off, zo noemen de makers (dezelfde als van The Missing) het ook. Maar laten we wel wezen: het tweede seizoen van The Missing was meer Baptiste dan The Missing. Enfin, in het derde seizoen – dat qua ontwikkeling van het personage naadloos aansluit op de eerdere perikelen – bevindt de oud-diender (gespeeld door Tchéky Karyo) zich in Amsterdam, waar hij zich samen met vrouwlief Celia (Anastasia Hille) heeft genesteld bij het gezin van hun dochter.
Dat het niet pais en vree blijft aldaar is te zien in de openingsscène, waarin een Roemeen die zich voordoet als medewerker van een gasbedrijf, een Brit vermoordt die woonachtig is aan het strand. Maar dit is evenwel toch niet de moord die Baptiste uiteindelijk gaat onderzoeken? Want dan is de detective geen whodunit. En dat blijkt ook niet het geval, hoewel de moordenaar ook een rol speelt in het verdere verloop van het verhaal. Hoe dan ook wordt Baptiste door de hoofdcommissaris van de Amsterdamse politie, Martha Horchner (Barbara Sarafian), gevraagd om hulp bij het onderzoek naar de vermissing van een jonge Roemeense sekswerker.
Het is een raadsel waarom de Amsterdamse politie ten rade zou gaan bij een gepensioneerde buitenlander, maar Baptiste – nieuwsgierig als de pest – springt meteen in het diepe en voegt zich bij de oom van de vermiste vrouw, Edward Stratton (Tom Hollander), die al enige tijd zoekt op de wallen. Zodoende volgt een tocht langs bordelen waar ongure types de scepter zwaaien. En de naam van ene Dragomir Zelincu zingt rond.
Hoewel je niet te veel gefocust moet zijn op namen en rugnummers, want wie tijdens het kijken van Baptiste te veel meedeint met een personage, wil nog weleens op het verkeerde been gezet worden – dat maakt het kijken van detectives natuurlijk ook zo vermakelijk.
Overigens zijn het vooral Belgische acteurs – op een rol van Gijs de Lange na, als tulpenboer – die voorbijkomen. Dat komt omdat het gros van de scènes niet in Amsterdam, maar in Gent en Antwerpen is gefilmd (kenners zullen dat zien aan de grachten). Hoewel een achtervolgingsscène uiteindelijk ontaardt in een renwedstrijd op een plein dat onmiskenbaar de Dam moet zijn. Daar rennen Baptiste en Stratton achter een kruimeldief aan die hand-en-spandiensten verricht voor een Amsterdamse pooier. De politie staat erbij en kijkt ernaar – ook zo’n curieus geschreven oneffenheid.
Het is evident dat Baptiste niet zo geniaal geschreven is als het eerste en onovertroffen seizoen van The Missing. En ook het verhaal is ditmaal, misschien wel omdat het zich in Amsterdam afspeelt, een beetje flauw. Maar mijn hemel: zou acteur Karyo dit hebben kunnen voorzien? Dat de Fransoos (en getalenteerd acteur) op 65-jarige leeftijd nog zo’n grote rol toebedeeld zou krijgen? Het ligt vast aan zijn diepe blik – 'Ik ken die blik', zo zegt z’n partner in de serie – en zijn charmante Franse accent. Iedereen zou in tijden van nood een type Karyo aan zijn zijde willen hebben.