In het vierde en laatste seizoen van de sci-fi-serie gebaseerd op het boek van Philip K. Dick treden vrouwen meer op de voorgrond.
Het langverwachte laatste seizoen van de sciencefictionserie The Man in the High Castle gaat verder waar seizoen drie eindigde. Juliana (Alexa Davalos) werd neergeschoten en reisde naar een andere dimensie, waar zij voor de auto van de John Smith (Rufus Sewell) in die realiteit belandt. Een jaar later is Juliana gesetteld in haar nieuwe realiteit. Ze geeft les in aikido, kan door meditatie naar een tussendimensie en raakt, hoewel ze sceptisch blijft, bevriend met de alt-familie Smith.
In deze andere dimensie zien we dat Tagomi (Cary-Hiroyuki Tagawa) wordt vermoord. De Japanners zijn op zoek naar de moordenaar en ze denken dat het een lid van de Black Communist Rebellion geweest moet zijn. De BCR is opgericht door, en staat onder leiding van, de charismatische Equiano Hampton (David Harewood; Supergirl ).
De Ierse verzetsstrijder Wyatt Price (Jason O’Mara) zoekt alliantie met hen. Met de BCR komt ook een aangenaam nieuw personage in de serie: Bell Mallory (Frances Turner; The Gifted ). Bell is losjes gebaseerd op politiek activist, schrijver en academica Angela Davis en heeft een onverschrokken doorzettingskracht. Ook krijgt de kijker – voornamelijk door haar – een inzicht in hoe het Reich vanuit de zwarte gemeenschap ervaren wordt.
Met deze nieuwe verhaallijn snijden de makers op zorgvuldige en confronterende wijze thema’s rondom ras, discriminatie en segregatie aan. Er is ook een (lichte) referentie aan het iconische ‘sit-in’ protest van de burgerrechtenbeweging. ‘Je vraagt je wel af hoe miljoenen gewone mensen zulke slechte dingen kunnen doen. Ze zeggen dat we niet zoals zij zijn, maar misschien zijn mensen niet zo verschillend.’
In de andere dimensie heeft het Reich het multiversum in kaart gebracht in een spiegelkamer. ‘Elke deur naar buiten, is een deur naar binnen.’ Het huwelijk van John en Helen Smith wankelt en na een jaar in de Neutrale Zone te hebben geleefd wil oudste dochter Jennifer zich niet meer conformeren aan de regels van het Reich.
Helen lijkt zich ook te willen verzetten tegen het Reich. Haar verhaallijn heeft potentie om ook een prominente rol aan te nemen in het verzet. John twijfelt ook dit seizoen meer aan de idealen van het Reich. ‘Ik wil niet je loyaliteit, ik wil je toewijding’, wordt er tegen hem gezegd. Wanneer hij de mogelijkheid krijgt om naar een andere dimensie te gaan, die van Juliana, waar hij niet het leger in is gegaan maar een verzekeringsagent is geworden en zijn zoon nog leeft, wordt hij emotioneel geconfronteerd met zijn keuzes en hoe het ook had kunnen zijn.
Juliana verzamelt een groep mensen voor het verzet door middel van de films en verhalen van de dimensie waarin het Reich niet aan de macht was. ‘Als ze verslagen kunnen worden in die wereld, dan kunnen ze verslagen worden in deze.’
Het derde seizoen ging meer de sci-fi kant op, maar de makers hebben (slim) gekozen om de portals naar andere dimensies niet in de spotlight te zetten. Daarentegen geven ze de personages meer psychologische gevechten, waardoor zij driedimensionaal en interessant worden. Zo heeft bijvoorbeeld ook Toru Kido (Sen Mitsuji; Origin), de zoon van inspecteur Kido (Joel de la Fuente), conflicten met zichzelf over wat hij in de oorlog heeft gedaan en prikt hij door de propaganda van het Reich heen – wat ervoor zorgt dat hij verstoten wordt door zijn vader.
Het vierde seizoen houdt wederom een spiegel voor en zal leiden naar de val van John Smith, maar laat nog meer zien hoe het geduld van vrouwen tot grotere impact leidt dan de (gewelddadige) meedogenloosheid van mannen.
The Man in the High Castle S04, vanaf 15 november 2019 op Amazon