© Netflix
Een influencer met een spraakgebrek moet zich na een tegenslag weer herpakken in soapy drama.
De originele Latijns-Amerikaanse telenovela heeft eigenlijk niets te zoeken bij Netflix. Zeker niet sinds Mexicaan Manolo Caro furore maakte met La Casa de las Flores, een televisiedrama waarin hij de melodramatische televisievorm karikaturiseerde. Kortom: op satirische wijze een cultuurfenomeen beschimpen terwijl je er eigenlijk van houdt, is wél leuk.
In The Influencer rijst daarentegen voortdurend de vraag: is dit grappig bedoeld? De serie draait om María (Mariana Gómez), een influencer met een spraakgebrek. Elke ochtend doet ze spraakoefeningen maar het wil nog niet echt vlotten. Niettemin heeft ze al wel iets van een digitaal gevolg om zich heen verzameld. Maar ze wil meer; ze wil graag dat haar vader minder uren kan werken. Tijdens een flauwe scène wijst ze demonstratief naar haar smartphone: ‘Dit papa, gaat ons van onze problemen verlossen.’ Is die geste ironisch? Dat blijkt moeilijk te stellen, aangezien dat hele beroep van influencer in deze reeks wordt gepresenteerd als een zaligmakend iets.
Nadat een brutale actie die viral had moeten gaan misgaat, getoond in een gekunstelde scène, wordt María’s reputatie door het slijk gehaald. Ze moet zich weer herpakken terwijl ook een love interest zich aandient in de vorm van een sexy zakenman. Dat er tussen de twee iets ontstaat is al te zien in het introfilmpje van The Influencer. Misschien kunnen ze elkaar verder helpen de maatschappelijke treden te beklimmen? Buiten kijf staat dat dit drama zich niet weet los te weken van de clichés uit de telenovela. Je zou als streamingdienst misschien iets meer innovatie willen nastreven – wie telenovela’s wil zien kan al terecht bij een keur aan andere aanbieders.
The Influencer S01, vanaf woensdag 13 december 2023 in zijn geheel 2023 bij Netflix
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief