© Hartswood Films & A3MI
Schots misdaaddrama over de telefonist van een noodcentrale leunt op weinig bevredigende premisse.
Het verleden kan een man soms ineens op de hielen zitten. Gabe Maver (Iain De Caestecker) werkt als telefonist bij de noodcentrale van Glasgow. Op een dag wordt hij gebeld door een vrouw met wie hij opgroeide. Ze heeft iemand vermoord, zegt ze. Maver weet niet zo goed wat hij moet doen. Aangezien alle gesprekken worden opgenomen stelt de recherche een onderzoek in. Maar de telefonist veinst de vrouw niet te kennen. Tegelijkertijd gaat Maver zelf op onderzoek uit. Hij begint in zijn jeugdjaren te graven. Al snel wordt duidelijk waarom hij het contact met veel van de mensen van toen is verloren.
The Control Room is typisch Brits; je zou het kunnen zien als een soort lightversie van de Schotse roman Shugggie Bain (over een man die opgroeit in een armlastig gezin maar die uiteindelijk uitgroeit tot een romanschrijver). Maver wil eigenlijk niets meer met z’n verleden te maken hebben, maar op een dag verschijnt het toch op zijn pad. Daarnaast blijkt hij ook nog eens uiterst chantabel. Een collega heeft het op hem gemunt. Het is alleen spijtig dat die boodschap er nogal dik bovenop ligt. The Control Room leunt vanaf de eerste minuut op melodrama. Je voelt waar de makers naartoe willen.
© Hartswood Films & A3MI
De uiteindelijke verklaring voor alle mysterieuze gebeurtenissen is weinig bevredigend. De verhaallijn is min of meer gebaseerd op een gimmick. The Control Room is ondanks de prima casting zo’n serie waar meer in zat. Maar soms kiezen scenaristen de weg van de minste weerstand. Dan krijg je voorspelbare en bij vlagen onuitstaanbare televisie.
The Control Room S01, vanaf zaterdag 5 augustus 2023 wekelijks op NPO 3 en tevens in zijn geheel op NPO Plus
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief