Nadat de makers de opnames vorig seizoen vanwege corona abrupt moesten beëindigen is de thrillerreeks terug, met wraak.
De makers van The Blacklist moesten vorig jaar ineens een einde breien aan het zevende seizoen : het begin van de covid-pandemie gooide roet in het eten. Ongeveer de helft van de negentiende aflevering was al gefilmd, de rest werd improvisatorisch aangevuld met geanimeerde scènes die werden ingesproken door de acteurs. Met nog drie afleveringen te gaan (een televisieseizoen duurt 22 afleveringen) laat de eclectische en ietwat knullig ogende aflevering zich niet per se omschrijven als een onvervalst seizoenseinde: de woorden ‘To Be Continued’ spraken boekdelen. Eigenlijk zijn de eerste drie afleveringen van het achtste seizoen dus de laatste drie afleveringen van het zevende deel.
De kunstgreep is in die zin geslaagd: The Blacklist leeft nog, en dus volgen we opnieuw Red (James Spader) op de voet. Het achtste seizoen begint met een Rus die door zogeheten U.S. Marshalls gevangen wordt gehouden op een hotelkamer in afwachting van zijn rechtszaak. In de hal arriveert intussen een man die zich – met een mondkapje uiteraard, de énige referentie aan corona uit de hele aflevering – voordoet als arts die de hotelkamer naast die van de Rus betreedt, omdat daar volgens hem een gast bivakkeert die is besmet met een onbekend virus – de indringer is vervolgens binnen luttele seconden via het balkon bij de buurman.
Oftewel, de beveiliging van de Rus is knullig: had men niet beter de aangrenzende hotelkamers ook kunnen reserveren? Of zat men op zwart zaad? Niettemin moet je dit soort gemakzuchtigheden telkens voor lief nemen in The Blacklist. Kolderieke verhaalwendingen bestaan bij de gratie van gaten in de plot, zoveel is duidelijk. In ieder geval wordt in de aflevering duidelijk dat FBI-agent Liz (Megan Boone) van het rechte pad is geraakt en nu samenspant met moederlief (alhoewel je je af moet vragen of er niet eens een DNA-test moet worden afgelegd) Katarina Rostova a.k.a Maddy Tolliver (Laila Robins).
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Katarina vertelt Liz dat óf Red, óf Dom (de rol die vorig seizoen werd gespeeld door de in mei overleden Brian Dennehy wordt nu vertolkt door Ron Raines) de zogeheten ‘N13’ is: de Russische spion die in 1990 13 dossiers stal en sindsdien een groot archief aan compromitterend materiaal bij elkaar heeft verzameld. Dus besluiten Katarina en Liz Dom te ontvoeren, terwijl Liz haar FBI-collega’s en Red op een dwaalspoor zet. Aan het einde van de aflevering verklaart ze verdrietig dat ze ‘is weggelopen van de enige vrienden’ die ze had.
Kijkers zullen vast met haar hopen dat het de moeite waard was, en dat ze er eindelijk achter komt wie zij is, en wie Red nu in werkelijkheid is. Dat de makers dit nog steeds goeddeels verborgen hebben weten te houden na zeven seizoenen is toch wel een prestatie van formaat. Maar het ligt ook aan James Spader, die met een air van mysterie de messcherpe dialoog van zijn alter ego uitspreekt, met tussendoor een geestigheid. Zoals wanneer hij Dom – die in een ziekenhuisbed ligt – aan het begin van de aflevering vertelt dat het plan is ‘going to be changed, like your sheets’.
Wat dat betreft is The Blacklist nog steeds van alle markten thuis. En is er met de aankondiging van het negende seizoen een ding evident: Red is, ondanks zijn ziekte, die terloops wordt genoemd, nog niet uitgezongen.