Spotify verandert meer dan alleen de muziekmarkt
24-02-2020
• leestijd 1 minuten
DOOR NORBERT PEK
‘Nederland is in snel tempo een echt streamingland geworden, ook internationaal gezien', aldus Hoofd Spotify Benelux Wilbert Mutsaers.
Natuurlijk houden we met z’n allen van het beeld van de onafhankelijke muzikant die zich alleen door artistieke vrijheid laat leiden. Die wars van commercie met de eigen liedjes bezig is: take it or leave it. Maar in de praktijk wil iedereen worden gehoord, hoe vaker hoe beter. En, als het even kan, er ook nog wat aan verdienen. Dus als korte songs het geschiktst zijn voor de radio, worden deze door menigeen zo geleverd. Of wordt van een single een radio edit gemaakt, een knieval waar menig artiest nog steeds huilend van wakker wordt. De radio heeft als platform lang een leidende positie gehad, met de macht of iets een hit wordt of niet, maar op 7 oktober 2008 is er met de lancering van Spotify een belangrijke speler bijgekomen. Spotify heeft niet alleen een groot bereik, maar heeft ook voor een verandering in het maken van muziek gezorgd.
Bij de laatste meting in 2019 heeft de streamingdienst 248 miljoen gebruikers wereldwijd. Een markt die voor de artiest interessant is én voor de platenmaatschappij, want na de instorting van de cd-verkoop door downloaden, hebben streaming-inkomsten weer dollar- en eurotekens aan de horizon gezet. Maar daarvoor moeten ze wel op hun tellen passen.
Lees verder in VARAgids 9 vanaf pagina 22.