Een sombere Poolse dramaserie die de eerste aflevering nodig heeft om op gang te komen.
Een langzaam stijgende verticale opname van een zonovergoten bos. Een jonge vrouw maakt telefonisch ruzie met haar moeder, hangt op, draait zich om en wordt twee keer in haar borst geschoten. Op de voorgrond verschijnt langzaam in het zicht het beeld van een gekruisigde Jezus Christus, wanneer achterlangs een zwerm vogels uitvliegt naar veiligheid. De Poolse dramaserie Signs (de originele titel is Znaki) geeft vanaf de openingsscène aan dat alles met elkaar is verbonden.
De rustgevende en vredige omgeving van het kleine bergdorp Sowie Doly - een fictieve stad in het Uilengebergte - is de perfecte plek om vele geheimen te bewaren. Hier komt de norse en kettingrokende politiechef Michal Trela (Andrzej Konopka) al snel achter, wanneer hij vanuit Krakau verhuist naar het rustige dorp. Samen met zijn dochter Nina (Magdalena Zak) heeft hij even de tijd nodig om te aarden. Terwijl Nina snel aansluiting vindt bij Agata Paszke (Helena Englert), de rebelse dochter van de almachtige burgemeester van het dorp, begraaft Trela zich in zijn werk. Er is namelijk een vrouw vermoord. Tijdens het onderzoek drijft informatie naar boven die betrekking heeft op het lot van sommige bewoners, en de geschiedenis van het dorp.
In de eerste afleveringen komt langzaamaan een focus op religieuze iconografie en overtuigingen naar voren. In de opener ontrafelt Trela het plan van een zelfbenoemde genezer, Jonasz (Andrzej Mastalerz), om zijn zogenaamde wijwater met drugs te spijkeren - ‘geeft kracht en beschermt tegen het kwaad’ - en het met winst te verkopen aan een gretig publiek. Het wonderbaarlijke middel duikt telkens op, en het is ogenschijnlijk verbonden met de complotdenker Zofia (Malgorzata Hajewska), maar ook met de verdwijning van Patrycja Piotrowska (Alicja Pietruszka) na een ruzie met haar drinkende echtgenoot Pawel (Robert Gulaczyk).
Een grimmige toon, nukkige politieagenten, een kleine stad met geheimen rondom corruptie, en het mogelijke kwaad. Signs maakt goed gebruik van de Poolse landelijke omgeving en toont een solide cinematografie. Maar de personages zijn tweedimensionaal en het verhaal is stereotiep somber. Het gaat hier immers weer om een gebrekkige maar trouwe wetshandhaver die met een verbetenheid de begraven geheimen zal opgraven, en op jacht gaat naar het kwaad. Tsja.
Ondanks enkele clichés en archetypen zal de onderliggende formule in Signs de genre-fan bekoren.