Logo VARAgids
Alles over tv, series, films en podcasts

Schaatsdiva

30-05-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
417 keer bekeken
  •  
Jutta 22
DOOR KOEN VAN DER VELDEN

In de relatief kleine wereld van het internationale langebaanschaatsen is Jutta Leerdam (24) een in het oog springende verschijning wier populariteit haar sport overstijgt. In twee verschillende, maar verbonden universums beweegt de sprinter uit het Westland zich met een vergelijkbare mate van succes; op de ijsbaan is ze meervoudig wereldkampioen, specialist en vrijwel onverslaanbaar op de kilometer, en daarnaast, op het digitale plein der sociale media, een influencer met miljoenen bewonderaars in haar slipstream. 

Op Instagram, haar favoriete platform, heeft Leerdam meer volgers dan de aanvoerders van Ajax, psv, Feyenoord en nog een handvol andere voetbalclubs bij elkaar. 4,2 miljoen belangstellenden, een aantal waarmee ze zich kan meten met bekende namen uit de grootste mondiale sporten, mannen en vrouwen, zien de trainingsbeelden, vakantiekiekjes en strak geregisseerde fotoshoots waarmee ze haar gevolg engageert.

De schaatser uit ’s-Gravenzande is ‘zelfbewust, teasend en authentiek’, verklaart sportmarketing-expert Bob van Oosterhout haar succesformule. ‘Vooral dat laatste is belangrijk op social media.
Het moet oprecht zijn.’ Leerdam profileert zich als ‘een diva, een glamourgirl, een sportsbabe’, zegt Van Oosterhout. ‘Daarmee heb je de helft van haar populariteit te pakken. De wereld is nu eenmaal zo plat dat we graag naar mooie vrouwen kijken. De andere helft is dat ze wereldkampioen schaatsen is. De absolute top in haar vakgebied. Die combinatie weet ze op een geweldige manier te exploiteren.’

Zorgvuldig cultiveert Leerdam haar merk. Interviews aan traditionele media geeft ze nauwelijks, met haar gebruik van sociale media heeft ze de regie over haar verhaal in eigen handen. ‘Ik ben perfectionist, wil in control zijn’, onthulde ze in een zeldzaam gesprek met Algemeen Dagblad. Niet alleen met mooie plaatjes wil ze zich onderscheiden. Rondom wedstrijden maakte Leerdam thema’s als menstruatie en vetpercentages voor vrouwelijke topsporters bespreekbaar. Jonge meisjes zien de schaatser met de katachtige streep eyeliner in haar ooghoek als een voorbeeld. 

Leerdam is de moderne sporter die haar aanhangers deelgenoot maakt van haar wereld. ‘Door digitalisering en sociale media zijn sporters hun eigen medium geworden’, zegt Van Oosterhout. ‘Ze zijn niet alleen meer zichtbaar bij evenementen, of Studio sport. Ik denk dat Leerdam veel volgers heeft die haar nooit zien schaatsen.’

Lees verder op blz. 30 van VARAgids 22.

Meer over:

artikelen, interview
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief

BNNVARA LogoWij zijn voor