© Netflix
Een oud-geheim agent komt weer in actie als haar zoon wordt doodgereden in Napels, in atypische Italiaanse misdaadthrillerreeks.
Als de zoon van oud-geheim agent Sara (Teresa Saponangelo) op een avond in Napels wordt doodgereden, schroomt ze niet om zijn stoffelijk overschot op te zoeken in het mortuarium. Aangezien ze nog steeds connecties heeft binnen de gelederen van de politie, staan ze haar aanwezigheid oogluikend toe. Sara gelooft dat er moord in het spel is en schakelt meteen om in de onderzoeksmodus. Zo ontdekt ze dat haar zoon, die ze al járen niet heeft gezien, samenwoonde met een vrouw en dat hij als researcher werkte bij een chemieconcern.
Om meer informatie te vergaren zoekt Sara contact met oud-collega Teresa (Claudia Gerini uit Suburra) en probeert ze een vriendschap te cultiveren met rechercheur Pardo (Flavio Furno). Hoewel de hoofdpersoon ook prima zielsalleen opereert. Saponangelo zet een personage neer dat tasten in het duister juist een aangename exercitie vindt. Daarbij toont ze ook geen emotie. Haar zoon heeft de aarde verlaten en de daders moeten worden gevonden. Dat levert een zinderende maar klinische reeks op, waarin regisseur Carmine Elia die kilheid van Sara spiegelt in het camerawerk en in de mise-en-scène.
© Netflix
Hij laat Sara vaak en lang kijken, naar bewijsmateriaal, of naar mensen op straat. Hij nodigt de kijker uit in de psyche van de oud-geheim agent. Dat dit alles onderdeel is van een complot, ligt in de lijn der verwachting. Plaats van handeling is immers Napels, waar in televisieseries en films vrijwel iedereen corrupt is. Hoewel de stad an sich slechts op de achtergrond een rol speelt. De plot wordt vooral voortgestuwd door Sara’s nieuwe bevindingen. Deze slowburner, gebaseerd op het boek van Maurizio De Giovanni, moet het niet hebben van wilde actie of een overload aan dialoog, maar van een gedecideerde vrouw met een vastberaden blik.
Sara - Woman in the Shadows S01, vanaf dinsdag 3 juni 2025 in zijn geheel bij Netflix
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief