Passieproject van Danny Boyle (Trainspotting) over de Sex Pistols wil iets te graag een nostalgische trip naar de jaren 70 zijn.
Foto credits: FX Networks
Ze zijn verveeld en kwaad’, vier ‘berooide jongens uit de arbeidersklasse’. En muziek vormt voor hen de remedie tegen de misère en fungeert als een instrument waarmee de aanstaande revolutie wordt aangekondigd. Er moet wat veranderen, want voor jonge mensen ziet de toekomst er aan het einde van de jaren 70 in Groot-Brittannië troosteloos uit. Dat is de reden voor Steve Jones (Toby Wallace) – Pistol is gebaseerd op zijn memoires, Lonely Boy: Tales from a Sex Pistol – om de Sex Pistols op te richten. Hoewel Jones de aandacht die gepaard gaat met het rocksterrendom ook wel weet te waarderen.
Bovenal draait Pistol om bluf. Jones bluft zich overal naar binnen. Eigenlijk kan de zanger, die later de gitarist van de band wordt als Johnny Rotten (gespeeld door Anson Boon) zich aandient, er niets van. Net als zijn bandgenoten. Maar Jones beschikt over een groot ego en een fikse dosis branie. Zo weet hij al snel een trits aan volgelingen voor zijn karretje te spannen met een eigenlijk toch wel holle boodschap. Pistol spiegelt deze leegte. De serie, geregisseerd door Danny Boyle ( Trainspotting , 1996), is visueel wel zeer sterk: Boyle maakt ook gretig gebruik van archiefbeelden en een keur aan pophits – waaronder van David Bowie, Pink Floyd en Sam Cooke – komt voorbij.
Maar Boyle heeft niet erg veel te vertellen over, of toe te voegen aan, deze punksaga die toch al zo vaak werd verbeeld en telkens terugkomt in documentaires. Bovenal is de regisseur vooral bezig geweest om Pistol er zo vintage mogelijk uit te laten zien. Door te kiezen voor soft focus en de vierkante beeldverhouding 4:3 die memoreert aan televisieseries uit een ver verleden. Maar de serie oogt hierdoor ook gekunsteld en lijkt soms bijna te schreeuwen: omarm mij, ik ben nostalgisch.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Aan de casting ligt het overigens niet: Wallace maakt goed gebruik van zijn sprankelende jeugdigheid, en ook zijn er interessante (bij)rollen voor Thomas Brodie-Sangster (als kunstenaar Malcom McLaren) en Talulah Riley (als modeontwerper Vivienne Westwood). Maar de acteurs kunnen niet verbloemen dat Boyle zich ditmaal heeft vertild.