Showrunner José Padhila – bekend als regisseur van Narcos en Tropa de Elite – presenteert een smaakvol gefilmde Netflix Original met veel potentie.
Met de titel ‘O Mecanismo’ verwijzen de makers van deze nieuwe Braziliaanse thrillerreeks naar het corrupte Braziliaanse systeem: het raderwerk dat wordt gesmeerd met onterecht verkregen olie. Of zoals politieagent Marco Ruffo (Selton Mello) proclameert: de falende zorg, het getroebleerde educatiestelsel en de favela’s zijn slechts de oorzaken van grootschalige omkoperij en witwaspraktijken. Ergo: het systeem is rot van binnen; de deelnemers verdorven als de pest. In de eerste aflevering werpt Ruffo, die nog nooit een steekpenning heeft aangenomen, zich op als de David van dit verhaal – de Goliath behoeft geen verdere uitleg.
Het is 2003: In Curitiba komt Ruffo een aantal bankrekeningen met grote oneffenheden op het spoor. Denk daarbij aan transacties van 40 miljoen real op het account van een cassaveboer. Hij weet al wie de dader is, en tracht deze te veroordelen. Maar het Openbaar Ministerie en een lokale rechter weigeren kordaat te handelen. Ze worden neergezet als lafaards; als ambtenaren die moedwillig de andere kant opkijken. Als Ruffo er wel in slaagt om een hoge pief achter slot en grendel te zetten – met hulp van zijn partner Verena Cardoni (Caroline Abras) – dan pocht de delinquent in de arrestantenbus hoe snel hij weer een vrij man zal zijn: “Mijn advocaat is de minister van justitie.”
De commissaris van de politie heeft later – wanneer hij al drie keer is gebeld door invloedrijke types uit de hoofdstad Brasilia – al afhaaleten en een telefoon voor de arrestant geregeld, in zijn cel. Want god verhoede: hij zal toch echt niet het gevangeniseten consumeren en moet eveneens bereikbaar blijven voor de buitenwereld. Dit soort details in het scenario – met een heerlijk anekdotisch gehalte – maken O Mecanismo, dat is gebaseerd op waargebeurde verhalen, tot een smeuïge dwarsdoorsnede van Braziliaanse corruptie. Met in de volgende afleveringen – die zich afspelen in het heden – een grotere rol voor diender Cardoni, die dan is verworden tot de strijdbare Eliot Ness van haar departement.
Met O Mecanismo heeft showrunner José Padhila – bekend als regisseur van Narcos en Tropa de Elite – een smaakvol gefilmde Netflix Original gemaakt met veel potentie. De vraag rijst hoe de Brazilianen zullen reageren op het controversiële onderwerp van de serie; een springlevend onderwerp dat zo opnieuw – en zonder scrupules – onder de aandacht wordt gebracht.