Logo VARAgids
Alles over tv, series, films en podcasts

Lang leve The crown

09-11-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
the crown prepr
DOOR ROBERT GOOIJER
Het wederom steengoede vierde seizoen van The crown draait om drie vrouwen: lady Diana, Margaret Thatcher en natuurlijk de Queen zelve, het montere opperhoofd van een rare en eigenlijk behoorlijk nare familie.
Hoewel we tien afleveringen lang heel veel Diana en ook verbazend veel Thatcher te zien krijgen, is natuurlijk duidelijk om wie het Britse koningshuis en daarmee de serie The crown werkelijk draait. Helemaal aan het einde van de tiende en laatste aflevering van dit seizoen, als het sprookjeshuwelijk van prins Charles en lady Diana een gruwelhuwelijk is gebleken en de facto aan scherven ligt, neemt prins Philip zijn schoondochter Diana apart. Het is Kerstmis 1990. Hij vertelt haar op kenmerkend ijzige wijze dat ze niet meer is dan een buitenstaander. Hij zet haar ferm op haar plaats, nadat ze al bijna tien jaar lang door de koninklijke familie is gekleineerd en vooral genegeerd. Terwijl de buitenwereld Diana juist adoreerde en was gaan zien als de enige ‘royal’ die er echt toe deed, doet ze er in de familie niet meer toe, nu zij én Charles opzichtig vreemdgaan en elkaar duidelijk zijn gaan haten. Toch, vertelt Philip haar, is ze niet de enige buitenstaander. Dat is hijzelf ook nog steeds.

‘Ik was een buitenstaander toen ik de dertienjarige prinses ontmoette die mijn vrouw zou worden. En na al die jaren, ben ik dat nog. Wij allemaal. Iedereen, in dit stelsel, is een verloren, eenzame, irrelevante buitenstaander. Afgezien van die ene persoon, de enige persoon, die ertoe doet. Zij is de zuurstof die we inademen, de essentie van onze plicht. Jouw probleem, lijkt me, is dat je in de war bent over wie die persoon is.’ Hij vertelt haar kortom, recht in haar gezicht, dat ze zich niet moet verbeelden dat ze belangrijker is dan Elizabeth. Dat is niemand namelijk.

Netflix’ megaproject The crown telt inmiddels veertig afleveringen en er volgen er de komende jaren waarschijnlijk nog twintig. Allemaal geschreven door scenarist Peter Morgan, die weliswaar veel hulp krijgt van researchers en experts, maar de toon van de serie toch echt eigenhandig zet. En die toon begint erg hard te worden over de familie. Waar hij de jonge Elizabeth en Philip nog een zekere speelsheid gunde, zijn het paar en hun kinderen in seizoen drie en vier eigenlijk steeds onsympathieker aan het worden. Uiteraard baseert Morgan zich zoveel mogelijk op feiten, maar waar hij zijn fantasie de vrije loop moet laten, pakt dat niet gunstig uit voor de familie. Je kunt je niet goed voorstellen dat die familie het nog leuk vindt hiernaar te kijken. Wij wel uiteraard, maar alhoewel The crown zich verre houdt van ordinaire sensatie, is het ook voor ons een vreemde gewaarwording om bijvoorbeeld de piepjonge prins William in het gezelschap van zijn stralende moeder Diana te zien. Het is bijna pijnlijk om aan te zien, de afloop kennende, en je vraagt je af hoe Morgan die dood van Diana gaat behandelen. Maar dat is dus voor een komend seizoen, waarin Diana overigens door een andere, oudere actrice gespeeld zal worden.

Lees verder in VARAgids 46 vanaf pagina 24.

Meer over:

artikelen
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief

BNNVARA LogoWij zijn voor