Grace Jones, Tina Turner, Madonna en Kim Kardashian – allemaal zijn ze fan van ontwerper Azzedine Alaïa (1935-2017). Wat is de aantrekkingskracht van het nieuwe vrouw- en modebeeld dat hij creëerde?
Daar poseren ze weer. Kim Kardashian met opbollende borsten, omhooggestuwd door elastisch lycra. Zus Kourtney met half ontblote billen, vakkundig op hun plaats gehouden door repen zwart leer. Spraakmakend, en voor de één het summum van vrouwelijk- heid en volgens een ander ronduit ordinair.
Op de beschreven foto dragen de zussen Azzedine Alaïa, overleden in 2017, maar zijn ontwerpen zijn nog altijd populair. Reality-ster Kim Kardashian en mode-ontwerper Azzedine Alaïa: op het gebied van smaak en stijl is er een wereld van verschil, maar beiden hadden een revolutionaire invloed op het vrouwbeeld.
De grootste verdienste van Alaïa is dat hij begin jaren tachtig letterlijk de wijze waarop vrouwen zich bewogen veranderde dankzij het gebruik van lycra. Aan die rekkende stof, die als het ware ‘kleeft’ aan het lichaam, dankt Alaïa zijn bijnaam: King of Cling. Maar zijn knap geconstrueerde ontwerpen, met het accent op borsten, taille en billen, zorgden niet alleen voor meer bewegingsvrijheid, maar ook voor ophef. Dat was precies zijn bedoeling. ‘Vrouwen begerenswaardig en opwindend kleden, daar houd ik van. Ik vind dat vrouwen een opstootje moeten veroorzaken, ze moeten gezien worden’, zei hij eens.
Zo’n veertig jaar geleden ontwierp Azzedine Alaïa voor popster Grace Jones een jurk als een tweede huid, die aan de voorkant, van taille tot knie, sloot met een veter. Indertijd een van de meest spannende jurken ooit in de geschiedenis van de mode. Later sublimeerde Alaïa de rondingen van de beroemdste vrouwen ter wereld, van Lady Gaga, Tina Turner en Madonna tot Miley Cyrus. Overigens was (en is) de couturier rier vooral bekend bij de mode-incrowd, bij het grote publiek was zijn naam zeker niet zo klinkend als die van luxelabels die zich in de kijker spelen met megalomane modeshows en steeds nieuwe parfums.
In tegenstelling tot het gros van het ijdele modevolk was Alaïa totaal níet geboeid door zijn beroemde clientèle. Ook daarom werd hij geen alom bekende naam.
Lees verder in VARAgids 2 vanaf bladzijde 36.
Meer over:
artikelenOntvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief