Het drama onderzoekt hoe eenzaamheid en waanzin met elkaar vervlochten zijn, terwijl een jonge vrouw haar grip op de realiteit verliest.
Geloof je wat je ziet met je eigen ogen, of geloof je de ogen van Sarah? In het drama Horse Girl vervagen de regels: is het een waarheidsgetrouw karakterdrama of toch een verkapte indie sci-fi? Actrice en scenarist Alison Brie ( GLOW , BoJack Horseman ) en regisseur Jeff Baena (The Little Hours) creëren een fantasievolle onderneming rondom geestesziekte.
Sarah (een glansrol van Brie) is een muizige, jonge vrouw die worstelt met haar nervositeit en sociale onhandigheid. Ze werkt als verkoopster van knutselmaterialen, en in haar vrije tijd heeft ze een obsessie met de fictieve tv-serie Purgatory, en het paard dat ze ooit bezat. Buiten haar sympathieke collega Joan (Molly Shannon, Me and Earl and The Dying Girl) en haar zelf-geabsorbeerde huisgenoot Nikki (Debby Ryan, Insatiable ) mist Sarah echte vrienden. Ze lijkt vast te zitten in haar verleden en weet zich niet los te wrikken uit de warboel.
Brie schreef samen met Baena het script en putte inspiratie uit haar eigen familiegeschiedenis met psychische aandoeningen. De afdwaling naar waanzin wordt in een langzaam tempo getoond. Het begint vrij onschuldig: slaapwandelen. Bewust van haar genen gaat Sarah zelf op ontdekkingstocht en onderzoekt of ze een geestelijke stoornis heeft. Al snel groeit haar paranoia en beeldt ze zich in dat ze een kloon is van haar eigen grootmoeder, Helen, die eveneens worstelde met haar mentale gezondheid.
Hoewel de film charmante momenten heeft, loopt het in de derde akte helemaal uit de hand. Hier vervagen de makers de lijnen tussen realiteit en fantasie, en neem je deel aan de laatste hartverscheurende fasen van haar instorting. Brie schittert in haar meest persoonlijke rol en toont behendig alle tonale verschuivingen van Sarah's emoties, zodat het verontrustend is om te zien hoe haar mentale toestand achteruitgaat.
Doen Brie en Baena recht aan het ernstige onderwerp door de situatie van Sarah om te zetten in een creatieve verfilming? Een opzettelijk realistische weergave van geestesziekte is niet per se nodig om het onderwerp te belichten, maar het fantasierijke kader van Sarah's geestesziekte is een opmerkelijke keuze. Horse Girl biedt in ieder geval een uniek perspectief van een jonge vrouw die de gebrekkige held is van haar eigen levensverhaal.