Wie zijn toch die artiesten die de opening van onze favoriete tv-series verzorgen? In deze reeks artikelen kijken we naar de bands, zangers en zangeressen die de leaders zongen. Deel 55: Ugo Farell, bekend van Wie is de Mol?
Aanstaande zaterdag openen kandidaten als Jan Versteegh, Ron Boszhard, Loes Haverkort en Olcay Gulsen de jacht op de verrader in hun groep, in het nieuwe seizoen van Wie is de Mol? Het is alweer het achttiende seizoen van de hitserie. En in die achttien jaar veranderde er aardig wat: zo gingen we van onbekende deelnemers naar BN’ers en is er inmiddels al drie keer van presentator gewisseld. Eén ding is echter nog altijd hetzelfde: de intromuziek.
Die muziek is afkomstig van de Frans-Egyptische zanger Ugo Farell, al is zijn stem uiteraard niet te horen tijdens de introtune van het programma. En de reden dat Wie is de Mol? het nummer van de klassieke zanger gebruikt, ligt bij een ander tv-programma. Producer en muzieksamensteller Edwin Gitsels werkt eind jaren 90 voor De show van je leven, een VARA-programma dat gepresenteerd wordt door Astrid Joosten. In de reeks, die op primetime op zaterdagavond wordt uitgezonden, staat iedere week een bekende gast centraal. En daarbij horen ook twee muzikale optredens per aflevering, die door de gast zelf worden uitgekozen.
‘En daarbij probeerden we ook zo veel mogelijk grote sterren, die toevallig in Nederland waren, op te laten treden in het programma’, vertelt Gitsels. ‘Zo hadden we in de uitzending rond Wilma Driessen een optreden van Andrea Bocelli, die dat moment op het toppunt van zijn populariteit zat.’ En dus beseffen platenlabels als Universal Music dat De show van je leven een van de weinige mogelijkheden is om op primetime klassieke muziek uit te zenden. ‘En dus werd ik bestookt met klassieke muzikanten’, vervolgt Gitsels, ‘waaronder dus Ugo Farell.’
In diezelfde periode wordt Gitsels benaderd door regisseur Rick McCullough. ‘Ze waren bezig met een concept uit België. Met allemaal geheime kandidaten, geheime opdrachten. Ik kende Rick al via D&D Producties, waar we allebei gewerkt hebben. En ik had ook ooit al eens met hem in een bandje gezeten, dus we konden lezen en schrijven met elkaar.’ De producenten besluiten al snel om niet de muziek uit de Belgische versie van Wie is de mol? te gebruiken. ‘Het was een beetje jazzy, wij wilden iets dat spannender en spectaculairder was.’
En dus begint Gitsels te spitten in de muziek die hij heeft ontvangen tijdens De show van je leven. ‘Het stuk kwam voorbij en ik dacht: dit is perfect. Het klonk spannend, en omdat het zo’n obscure artiest was, is het ook onbekend voor de kijker.’ Daarnaast was het stuk makkelijk in te korten, want in de eerste jaren verdwijnen de afvallende kandidaten de volgende aflevering uit het intro. ‘Dus ik met die cd naar Hilversum, waar ze zaten te monteren. Iedereen was meteen overtuigd.’
Gitsels werkt de eerste twee seizoenen als muzikaal regisseur aan het programma. Voor de andere muziek in Wie is de Mol? zoekt hij zijn inspiratie bij speelfilms: ‘Ik heb de fonotheek geplunderd, maandenlang reed ik met filmmuziek rond in mijn auto.’ En dus zijn er ook nummers als ‘Looking for clues’ uit Godzilla te horen, en speelt ‘New York City’ uit de film The Bone Collector tijdens de aftiteling van afleveringen.
‘We hadden destijds totaal niet verwacht dat het zo’n succes zou worden’, herinnert Gitsels zich. ‘Anders was er wel een componist op gezet om een tune te schrijven en op te nemen. Maar wanneer je geen idee hebt of je programma na het eerste seizoen nog bestaat, is dat veel te kostbaar.’ Na twee seizoenen vertrekt de muzieksamensteller bij het programma, maar hij is trots op het feit dat ‘Oratio’ van Ugo Farell in het achttiende seizoen nog steeds te horen is. ‘Het was de spijker op z’n kop.’