Deze week staat De Luizenmoeder in het teken van sprookjes. Maar zowel de volwassenen als de serie zijn snel afgeleid.
Foto credits: AVROTROS
Oké, even vingers in de lucht: wie heeft er tijdens de derde aflevering van De Luizenmoeder de naam Hein Boele op internet opgezocht? Hein Boele is een Nederlandse acteur, bekend van de tv-serie De Fabriek en als de stem van Elmo in Sesamstraat. Aldus Wikipedia – en schooldirecteur Anton (Diederik Ebbinge). Wat betreft enigszins obscure doch belangwekkende acteurs, is Boele perfect gevonden. Bram van der Vlugt – alhoewel meer bekend - was misschien nog beter geweest. Dan had Anton hem, ten overstaan van alle kinderen, kunnen aankondigen als ‘de vorige Sinterklaas’.
Het feit dat je al tijdens de aflevering de behoefte voelt om je telefoon erbij te pakken is wel een veeg teken. Aflevering nummer drie - ‘Fons de Poel’ - is tot nog toe de minste van de serie (sorry Fons!).
Misschien komt het door het thema van de week: sprookjes. Dat biedt minder smeuïg materiaal dan de Pietenproblematiek in seizoen 1 (aflevering 5), of de vele vooroordelen over jongens en meisje van de afgelopen week.
Juf Helma (Leny Breederveld) pakt het onderwerp nog het beste aan en gaat voor de sprookjes bezien door de geweldige en gruwelijke ogen van Roald Dahl (mis vooral ook zijn interpretatie van Goudhaartje niet!). En laten we eerlijk zijn: zoveel erger zijn Dahls vertellingen niet, wanneer je ze vergelijkt met de originele versies van De Kleine Zeemeermin of Assepoester.
Hier en daar bieden de sprookjes wel een interessant haakje. Bijvoorbeeld: hoe ga je bij kinderen om met de dood? Maar De Luizenmoeder komt niet verder dan een kort meningsverschil tussen moeder Ursula (Maaike Martens) en Juf Ank (Ilse Warringa) over of de opa van Isa zich nu als sterretje áán of als gelukkig geborgen ziel ín de hemel bevindt. Een verhitte woordenwisseling tussen voorleespapa Kenneth (André Dongelmans) en Juf Ank heeft de meeste potentie. Kenneth wil een sprookje over De Prins en de Kikker – in plaats van De Prinses en de Kikker - voorlezen. Juf Ank moet er niets van hebben. ‘Je moet je persoonlijke missie omtrent homofilie niet op kinderen botvieren.’ Kenneth: ‘Rianne heeft nu eenmaal twee papa’s.’ Juf Ank: ‘Rianne heeft geen keus, maar waarom zouden we daar andere kinderen mee lastigvallen?’ Maar dat is meteen ook het einde van de discussie. ‘Ik discrimineer niet’, bezweert Anton, wanneer Kenneth hem kort uit de doeken doet waarom hij niets meer te maken wil hebben met de sprookjesweek. Om kort daarna te suggereren dat ‘donkere’ papa’s automatisch ook goed kunnen trommelen.
Ook de rest van de aflevering voelt halfslachtig. Veel lijntjes worden uitgegooid, die direct weer worden binnengehaald. Wat is belangrijker voor de ontwikkeling: zelf lezen of voorlezen? Wat traumatiseert meer: Roald Dahls Gruwelijke Rijmen of een promotiefilmpje van IS? (Juf Helma: ‘Gezellig hè, IS?’). En hoe spreek je de naam Pernille La Lau nu eigenlijk uit?
De meeste tijd wordt besteed aan het praten over BN’ers (ene ouder: ‘Laatst zag ik er nog eentje lopen… hoe heet ze ook alweer?‘, andere ouder: ‘Is het een actrice?’, eerste ouder: ‘Nee, gewoon… een BN’er’) en welke BN’er ze op school wel zouden willen zien voorlezen. Juf Ank heeft een voorkeur voor Fons de Poel. ‘Een hele sympathieke man. Zachte blik, warme stem, integer. Daar hou ik van.’
Tot slot voelt Nancy (Bianca Krijgsman) zich onzeker over haar rol als manusje van alles op school – het feit dat haar kinderen al lang niet meer op De Klimop zitten heeft daar allicht ook iets mee te maken – zeker nu haar kortstondige vlam Anton rondsnuffelt bij ‘knapperdje’ Hannah (Jennifer Hoffman). ‘Dat is het voordeel van een basisschool, Nancy. Jonge moedertjes.’ Af Anton, af!
De Luizenmoeder S02, elke zondag een nieuwe aflevering op NPO 3, die vervolgens zeven dagen lang is terug te kijken op NPO Start.