Radar presenteert ze al 25 (!) jaar en Dokters van morgenbegint aan het vierde seizoen. Een profiel van Antoinette Hertsenberg, in de woorden van twee collega’s en een televisiecolumnist.
Angela de Jong Televisiecolumnist van Algemeen Dagblad sinds 2010. ‘Ik herinner me Antoinette Hertsenberg als woordvoerder van de Dierenbescherming. Ze discussieerde in 1994 in actualiteitenprogramma Nova met een jager, en daarbij dwong ze respect af. Ze was zó goed. Ik verbaasde me er nu dan ook niet over dat de TROS haar snel binnenhengelde, maar vond het toen opmerkelijk, weet ik nog, dat het zo makkelijk ging: van woordvoerder naar presentator.’
Jaap Jongbloed Presentator en journalist bij AVROTROS sinds 1980. Nam in 2016 het programma Opgelicht?! over van Hertsenberg. ‘Gerard Baars, toenmalig programmadirecteur van de TROS, zag het talent van Antoinette. In algemene zin was de omroep destijds onder de indruk van zijn vondst – ik ook. Ze had een goede uitstraling, was slim en doortastend in haar vraagstelling. Als je de eerste uitzending van Radar uit 1995 terugkijkt, zie je een meisje staan. Maar dat was juist het verraderlijke. Achter dat voorkomen schuilde een scherpe geest en grote interviewvaardigheid, waarmee ze vertegenwoordigers van bedrijven klem kon zetten. Ik kan me voorstellen dat ze door menigeen werd onderschat. Tegenwoordig hoor ik Antoinette regelmatig zeggen dat ze mensen heeft uitgenodigd die niet in de studio willen verschijnen.’
Cindy Wever Redacteur bij Radar. Begonnen als stagiaire in 2001, daarna onder meer eindredacteur Opgelicht?!, eindredacteur Radar en senior researcher voor Radar Extra. ‘Als je bij Radar werkt, moet je over een sterk gevoel voor rechtvaardigheid beschikken. Dat is de gemene deler op de redactie, en zeker ook bij Antoinette. Als we een onderwerp behandelen en de betrokken partij wil niet komen, kan het logisch lijken voor een televisiemaker om er vanaf te zien. Antoinette zou zeggen: “Dan gaan we het juíst doen.” En als na zo’n uitzending veel brieven binnenkomen van mensen met dezelfde klachten, dan wil zij nog een keer. En dan komt die betrokken partij uiteindelijk toch. Zij kan fel reageren als consumenten in de kou worden gezet. De weigering van een bedrijf om tekst en uitleg te komen geven, vergroot dat gevoel alleen maar.’
De Jong ‘Neem het interview dat zij deed met Joris Wilton van Thuisbezorgd.nl (over de aanbeveling van bezorgrestaurants, die te koop bleek te zijn en niet gebaseerd op kwaliteit en afstand, red.). Het leverde haar dit jaar een nominatie op voor de Sonja Barend Award. Die Wilton deed het vooral onhandig, maar dat interview toont wel precies aan waarin ze zo goed is. Je zag de plekken onder de oksel van die man groter en groter worden, en Hertsenberg keek als een tevreden spin met een vette vlieg in haar web. Dat was heerlijk om te zien.’