Het derde seizoen toont een klassiek verhaal over goed versus kwaad.
Een incarnatie van Dracula die niet dorstig was naar wereldoverheersing. In de animatie Castlevania , een adaptatie van het populaire videospel, was Dracula (stem van Graham McTavish) verwikkeld in een persoonlijke reis, voortgestuwd door verdriet en immer worstelend met zijn moraliteit nadat zijn vrouw Lisa was vermoord. In het tweede seizoen werd het ondenkbare werkelijkheid: Alucard (stem van James Callis), de rebellerende zoon van Dracula, doodde zijn vader.
De eerste afleveringen van het derde seizoen tonen dat Dracula’s emotionele ondergang slechts het begin is van het verhaal. De strijd is nog niet gestreden omdat Dracula’s handlangers nog actief zijn: Isaac (Adetokumboh M’Cormack) de menselijke generaal (met een flinke portie zelfhaat) wil het werk van zijn leider voortzetten en de macht grijpen om het menselijke ras te elimineren, en de bloeddorstige Carmilla (Jaime Murray) heeft zo haar eigen plannen voor de mensheid. Intussen wist de tovenares Sypha (Alejandra Reynoso) om vampierjager Trevor Belmont (Richard Armitage) over te halen om samen tegen de monsters te blijven vechten.
Wat is Castlevania zonder Dracula? Nog net zo spannend als altijd. Hoewel de serie nog steeds worstelt met balans in het verhaaltempo, is er nu een ietwat strakker plot en meer actie in de eerste afleveringen. Dracula’s dood heeft een (machts)vacuüm achtergelaten en de personages proberen naarstig om de leemte te vullen. In de eerste afleveringen stuiten Sypha en Trevor op problemen wanneer ze een stad binnenkomen die wordt bestuurd door een religieuze gemeenschap gewijd aan Dracula zelf en geobsedeerd door de hel. Terwijl Alucard zwelgt in een zelfopgelegde isolatie in Dracula’s kasteel en zijn menselijke vrienden mist. Carmilla keert terug naar haar huis met Hector (Theo James), de andere menselijke generaal van Dracula, in gevangenschap. En Isaac? Hij is op een uiterst persoonlijke missie om Dracula te wreken.
De tonale verschuiving in de animatie wordt met name zichtbaar bij de verhaalboog van Alucard die nu niet zwelgt in chaos en moordpraktijken, maar zich bezint over zijn bloederige handelingen. Er zijn meer lichtere, humoristische momenten die - opmerkelijk genoeg - voortvloeien uit de relatie tussen Trevor en Sypha, die een verstandhouding hebben dat ze alleen de strijd kunnen overleven door op elkaar te vertrouwen. Toch is Sypha een lichtpunt in het seizoen: ze is snel, proactief en beschermend, en haar animatiegevechten zijn magistraal.
In de verlaten middeleeuwse wereld van Castlevania regeert macht en hebzucht. Het derde seizoen toont dat Castlevania, zonder de aanwezigheid van de almachtige Dracula, maar met scherpe dialogen en een klassiek verhaal over een groep helden die op jacht zijn naar het traditionele kwaad, een onderhoudende animatie is.