Broken S01E01-E02: paardenurine in je make-up
• 27-11-2019
• leestijd 2 minuten
De vierdelige docuserie laat de gebroken machine achter ons consumentisme zien. Maar bij wie ligt de schuld: het bedrijf of de consument?
Cosmetica, vaping, fast furniture en plastic. De Netflix-serie Broken, een soort van vervolg op
Rotten , dat de voedselindustrie blootlegde, werpt een blik op de innerlijke werking van de industrie achter de producten die we consumeren. De serie bestaat uit vier delen, waarbij het je de mogelijkheid geeft om het in welke volgorde dan ook te kijken – Watch In Any Order staat er boven de afspeelknop op Netflix.
De eerste aflevering laat het gevaar van namaakcosmetica zien. Niet alleen komt aan bod wat voor een troep daar in kan zitten – superlijm, paardenurine, carcinogenen, zelfs asbest – en welke gevaren dat met zich meebrengt, belangrijker is de vraag waarom consumenten zich genoodzaakt voelen de namaakcosmetica aan te schaffen 'to begin with'.
Zo gebruiken bedrijven influencers om producten aan te prijzen, waarna ze met opzet zorgen voor schaarste, door minder te produceren dan waar de consument om vraagt. Deze 'sell-out culture' zorgt ervoor dat mensen zich tot nep-make-up richten en op eBay lip-kits kopen van Kylie Jenner, die er vervolgens voor zorgen dat ze hun lippen niet meer van elkaar af krijgen.
Wat deze reeks net even meer bijzonder maakt dan eventuele andere alarmbeldocumentaires, is dat er ook gekeken wordt naar de oplossingen – zo laat de cosmetica-aflevering ook een 'indie brand' zien dat alternatieven verzorgt voor de grote merken, door dierproefvrije make-up te produceren van lokale producten.
De belangrijkste vraag is echter: bij wie ligt de schuld? Een actueel en relevant onderwerp. De wegwerpcultuur, de klimaatcrisis; de status quo lijkt te zijn dat het aan de consument zelf de taak is om het roer om te gooien. Wat Broken feilloos laat zien is dat we met een gebroken systeem te maken hebben, waarbij het grootste deel van de verantwoordelijkheid misschien niet bij de consument maar bij de bedrijven zelf ligt.
Broken S01, vanaf 27 november 2019 op Netflix