Valt u ook iets op aan de nominaties voor de jaarlijkse Musical Awards? De belangrijkste prijzen op het theatergala zullen dit jaar worden verdeeld onder de musicals Anastasia (tien nominaties), Kinky Boots (tien), Lazarus (negen), Fun Home (negen) en Annie (vier). Inhoudelijk zijn dit zeer uiteenlopende producties: Anastasia vertelt over de Russische mythe dat tsarendochter Anastasia Romanov de moordaanslag op haar familie zou hebben overleefd, Lazarus is de theatrale zwanenzang van muzieklegende David Bowie, en in Kinky Boots zien we een schoenenfabrikant de handen ineenslaan met een flamboyante drag queen om sexy laarzen, oftewel ‘kinky boots’, in de markt te zetten.
Wat deze voorstellingen echter gemeen hebben, is dat het allemaal Amerikaanse musicals zijn, die naar het Nederlands zijn vertaald en soms een beetje – maar zeker niet te veel – zijn bewerkt voor een Nederlands publiek. Nu is het importeren van buitenlandse successhows zeker niet nieuw in Nederland musicalland, maar het geeft wel aan dat musicals van Nederlandse makelij er anno 2020 niet al te florissant bij staan.
De dominantie van buitenlandse titels onderstreept dat de musical in eerste instantie een Amerikaans fenomeen is, en dat de interessantste ontwikkelingen plaatsvinden op Broadway in New York, en op het West End in Londen. In die twee beroemde theaterbuurten worden avond aan avond de allerbeste, nieuwste en populairste titels uitgevoerd door artiesten van wereldklasse. De Nederlandse producenten gaan er maar al te graag een kijkje nemen voor inspiratie.
Waar komt de musical vandaan en waar het gaat naartoe? Het is interessant om nog eens in de geschiedenis te duiken. De musical is een Amerikaanse uitvinding en wordt gezien als Amerika’s oorspronkelijkste bijdrage aan het theater. De voorstelling Show Boat uit 1927 is de geschiedenis ingegaan als de eerste musical. Waarom? Omdat in deze voorstelling van Oscar Hammerstein II (tekst) en Jerome Kern (muziek) de liedjes geen losstaande onderdelen waren, maar samenvloeiden met het verhaal. Het stevige, maatschappelijke verhaal van Show Boat gaat over het harde leven van zwarte artiesten aan boord van een plezierboot op de rivier Mississippi, en wordt verteld in spelscènes én in de liedjes.