© Amazon Studios
Geïnspireerd door hun Afrikaanse roots proberen drie Amsterdammers de wereld te veroveren met een modebedrijf.
Een fris jong modemerk, afkomstig uit Amsterdam, met oprichters wier roots in Afrika liggen. Dat is Daily Paper. Een bedrijf dat werd opgericht in 2012 en dat intussen flink aan de weg is gaan timmeren. Against All Odds: The Daily Paper Storyis een portret van het bedrijf en haar oprichters: Hussein Suleiman, Jefferson Osei en Abderrahmane Trabsini. Enthousiast vertellen ze over hoe hun passie voor mode ontstond en dat ze op een gegeven moment begonnen te werken aan kleding geïnspireerd door vormen, motieven en patronen die afkomstig zijn uit de Afrikaanse landen waar het trio uit afkomstig is.
Zo heeft Trabsini Marokkaanse roots; Suleimans familie komt uit Somalië en Osei heeft Ghanese familiebanden. Dat levert interessante designs op en in de openingsscène van de eerste aflevering is al te zien dat beroemdheden als Jay-Z en Lupito Nyong’o niet schromen om in outfits van Daily Paper rond te lopen. In vier afleveringen wordt dit succesverhaal, dat zoals gewoonlijk gepaard gaat met de nodige beproevingen, uiteengezet. Fascinerend is als de oprichters uitleggen over de beginperiode; dat ze dagelijks met een keur aan post in hun armen naar een nabijgelegen postafgiftepunt moesten lopen.
© Amazon Studios
Verderop in de serie wordt de focus ook verlegd naar het kantoor, de stoffen. Hoe de liefde voor mode voor de drie ook bepaalde welke opleidingen (aan kunstacademies) ze gingen volgen. Dat ze uiteindelijk onder meer in New York terechtkomen om een winkel te openen is geen verrassing: daar komen die westerse en Afrikaanse invloeden, vermengd met de Afro-Amerikaanse cultuur, ook erg mooi tot uiting. Against All Odds: The Daily Paper Storylaat zich in dat opzicht omschrijven als een droom die werkelijkheid wordt.
Against All Odds: The Daily Paper Story, vanaf donderdag 15 juni 2023 bij Amazon Prime Video
Thema's:
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief