De makers van Dark weten opnieuw te verrassen en intrigeren met een historisch drama aan boord van een stoomschip waar niets – en niemand - is wat het lijkt.
Foto credits: Netflix
Stap aan boord van de Kerberos, een intercontinentaal stoomschip imposant genoeg om zich te meten met de Titanic. Aan boord bevinden zich duizenden hoopvolle Europese immigranten. Sommige maken de zevendaagse reis badend in de luxe van een eersteklas cabine, andere moeten zich redden met slaaphallen en stapelbedden. Maar bovendeks of benedendeks, alle passagiers zijn bepakt en bezakt met koffers vol dromen van een nieuw leven in Amerika. En allen dragen geheimen met zich mee. Zo ook Maura Franklin (Emily Beecham), die we leren kennen terwijl ze haar spiegelbeeld herinnert aan haar naam en de datum, 19 oktober 1899. Een mantra die ze nog veel vaker voor zich uit zal prevelen, want Maura’s geheugen bevat gaten die ze maar niet op weet te vullen. Haar enige houvast is een brief die ze van haar broer ontving voor hij aan boord stapte van de Prometheus, het evenbeeld van de Kerberos dat vier maanden eerder van de radar verdween. Tot nu. Want daar, midden op de Atlantische Oceaan, ontvangt hun schip een signaal. Een reeks coördinaten die leidt naar het verloren gewaande vaartuig, en de koers van de Kerberos en allen aan boord voorgoed verandert.
Met 1899 heeft Netflix een nieuwe hit te pakken van de makers van Duitse successerie Dark. Creatief duo Jantje Friese en Baran bo Adar bewijst wederom dat ze de visie én het lef hebben om een gedurfd concept tot leven te brengen. Ook Darks cinematograaf Nikolaus Summerer keert terug voor een samenwerking met de succesvolle showrunners. Zijn hand in het geheel is onmiskenbaar in de beklemmende sfeer die zowel het kolenhok als de open zee even claustrofobisch doen aanvoelen. Ditmaal duidelijk met een aanzienlijk groter budget. Want naast de schitterende kostuums en decors die geen enkel detail aan het toeval overlaten, zijn ook de visuele effecten vele malen overtuigender. Het maakt 1899 tot een mengelmoes van historisch drama en sciencefiction die aanvoelt als een raadselachtige koortsdroom waaruit zowel de personages als de kijker maar niet weten te ontwaken.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Toegegeven, ook de valkuilen waar de makers met Dark regelmatig instapten zijn terug. Zo worstelt 1899 eveneens met tempo en verliest de serie regelmatig aan spanning wanneer het snelheid inruilt voor ellenlange dialogen. Ook kozen Friese en Adar opnieuw voor een mozaïek aan personages die geplaagd worden door geesten uit het verleden. Zo vindt Beecham, bekend van Into the Badlands en The Pursuit of Love , een sterke tegenspeler in Dark -veteraan Andreas Pietschmann als de getroebleerde kapitein Eyk Larsen. Daarnaast maken Aneurin Barnard ( Dunkirk ), Isabella Wei, Clara Rosager en Mathilde Ollivier hun opwachting, met Anton Lesser ( Game of Thrones , Andor ) als Maura’s sinistere vader. Een internationaal gezelschap dat aanvankelijk intrigeert – welk geheim draagt ieder met zich mee? Maar wanneer er iedere aflevering een nieuwe beerput opengaat voor een andere passagier, wordt het veelal een herhaling van zetten. Bovendien neemt het weg van het overkoepelende raadsel, om maar niet te spreken van de grotere thema’s zoals het klassisme aan boord en de vreemdelingenhaat die de passagiers terloops aan de dag leggen. Dus rijst de vraag: is al die buitensporige wreedheid die elk personage moet ondergaan werkelijk noodzakelijk voor de plot, of leidt het vooral af? Het is wachten op de ontknoping.