Eus had in De Geknipte Gast een aangrijpend interview met cabaretière Sara Kroos. Hoe kijkt hij hierop terug?
In de tweede aflevering van 100 jaar BNNVARA blikken Özcan 'Eus' Akyol en Sinan Can terug op de bijzondere gesprekken die zij hebben mogen voeren in hun werk voor BNNVARA. 'Je moet eigenlijk een relatie aangaan met de gast', vertelt Eus. De redactie speelt daarin een grote rol. 'Ik denk dat veel mensen onderschatten hoeveel werk een redactie doet.'
Eus had vooraf niet voorzien hoe intens de gesprekken in De Geknipte Gast zouden worden. 'Er wordt veel gehuild. Er zijn veel programma's waarbij de makers proberen mensen aan het huilen te brengen; wij proberen mensen juist níét aan het huilen te krijgen', aldus Eus. 'Het moet geen karikatuur worden.'
Een moment waar Eus bijzonder trots op is, is de nominatie voor de Sonja Barend Award voor zijn interview met cabaretière Sara Kroos. Tijdens dat gesprek vertelde zij dat zij in haar jeugd misbruikt werd door haar oom. Later, toen zij hulp zocht om dit te verwerken, werd zij opnieuw slachtoffer van misbruik door haar behandelaar. 'Je moet eigenlijk een relatie aangaan met de gast.' De redactie speelt daarin een grote rol, legt hij uit. 'Ik denk dat veel mensen onderschatten hoeveel werk een redactie doet. Zij zijn onzichtbaar.' Wat het gesprek goed maakte? 'Een interview moet geen interview meer zijn. Een interview moet veranderen in een gesprek. Dat lukte hier heel goed.'
Sinan was Özcans eerste gast in de proefuitzending van De Geknipte Gast. Özcan moest de kneepjes van het kappersvak toen nog leren. 'Jij was mijn laboratoriumdier. En ik weet nog wel dat het bloed links en rechts over je wangen liep.' Later is Sinan nog eens terug geweest in de kappersstoel, toen ging het gelukkig beter. Inmiddels is het programma veranderd en knipt Eus zijn gasten niet meer. Sinan heeft er in ieder geval een vaste barbier aan overgehouden; een van de leermeesters van Özcan.
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!