Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Zorg niet vergoed? Vanaf 1 september moet arts hier verplicht voor waarschuwen

  •  
21-08-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
15300 keer bekeken
  •  
zorgkosten 1280 zorgverzekering fysiotherapie

Heeft jouw zorgverzekering geen contract met een zorgverlener? Dan kun je onverwachts voor hoge zorgkosten komen te staan als je hier niet van op de hoogte bent. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) scherpt daarom per 1 september de informatieplicht voor zorgaanbieders aan. Heeft een arts of andere zorgverlener geen contract met jouw zorgverzekering, dan moet deze vóór de start van de behandeling jou hierop wijzen.

Nog te vaak worden patiënten en cliënten geconfronteerd met onverwachte bijbetalingen voor ontvangen zorg, stelt de NZa. Patiëntenfederatie Nederland is tevreden over deze aanscherping. Nu krijgen patiënten nog te vaak achteraf te maken met hoge rekeningen door onbewust gebruik te maken van ongecontracteerde zorg die niet of maar gedeeltelijk wordt vergoed.

Wat wordt er anders? Zorgaanbieder moet 'actief' en 'aantoonbaar' informeren

Volgens de Nederlandse Zorgautoriteit is het belangrijk dat mensen vooraf geïnformeerd worden als zij gebruik gaan maken van zorg die niet wordt vergoed door hun zorgverzekeraar. Daarom heeft de NZa de Regeling informatieverstrekking door zorgaanbieders aangescherpt.

Zorgaanbieders die geen contract hebben, moeten per 1 september mensen vooraf actief en aantoonbaar informeren dat zij op het punt staan gebruik te maken van niet-gecontracteerde zorg en dat dit gevolgen heeft voor hun vergoeding.

Actief betekent dat de zorgaanbieder de informatie daadwerkelijk aan de patiënt verstrekt. Informatie waar de patiënt zelf naar moet zoeken, zoals een bericht op de website van de zorgaanbieder, is niet voldoende.

Aantoonbaar betekent dat de zorgaanbieder moet kunnen laten zien dat hij de informatie actief heeft gedeeld. Aan het vereiste van aantoonbaarheid wordt volgens de NZa voldaan als de informatie per post, per e-mail of via het patiëntenportaal aan de patiënt gestuurd wordt.

Voor de exacte hoogte van wat er wel en niet vergoed wordt, mag de zorgaanbieder verwijzen naar de zorgverzekering van de patiënt en hoeft de zorgaanbieder alleen te vermelden dat het eigen risico (mogelijk) wordt aangesproken. Indien nodig kun je daar navraag over doen bij je eigen zorgverzekering.

Patiëntenfederatie Nederland gaat na 1 september nauwgezet volgen of zorgaanbieders zich aan de aangescherpte informatieverplichting gaan houden.

“Patiënten vaak niet op de hoogte van welke zorg wordt vergoed”

De informatie vanuit zorgverzekeraars en zorgverleners richting patiënten over welke zorg in welke polis vergoed wordt, schiet op dit moment nog tekort, vindt de Patiëntenfederatie. Het is zo ingewikkeld geworden voor patiënten dat de belangenvereniging spreekt over een black box.

Vorig jaar zomer deed de Patiëntenfederatie navraag onder ruim 12.000 patiënten. Daaruit kwam naar voren dat mensen er vaak niet van op de hoogte zijn dat hun verzekeraar geen contract heeft met een zorgverlener. Dat gold voor 49 procent van de respondenten die de naar een niet-gecontracteerde medisch specialist, wijkverpleegkundige of zorgverlener binnen de GGZ waren gegaan. 44 procent kreeg informatie hierover pas te horen toen de zorg al bezig was, 35 procent toen de zorg al was afgerond. Een aanzienlijk deel van de patiënten zou een andere keuze gemaakt hebben als ze dit van te voren wel hadden geweten.

bronnen: NZa, Patiëntenfederatie Nederland

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (9)

JannyBoe
JannyBoe
22 aug. 2024 - 9:07
Het punt is of een zorgverzekeraar wel of geen contract met een zorgverlener heeft. Het is voor de zorgverlener niet moeilijk of veel werk om dat via een mailtje, een briefje in de wachtkamer/behandelkamer etc. één keer per jaar te laten weten. De patiënt kan het uiteraard zelf ook opzoeken.
2 Reacties
@qwerty@
@qwerty@22 aug. 2024 - 13:19
Ja hoor, weer zo 1, de patiënt kan het uiteraard zelf ook opzoeken.... Zeker nooit gedaan, het is een wirwar van regeltjes/voorwaarden die je als gewone patiënt niet kan begrijpen. Daar heb je minstens een advocaat voor nodig, maar ja, die zijn nog duurder......haha
JannyBoe
JannyBoe22 aug. 2024 - 14:01
@qwerty@, lees nou even goed: de zorgverlener kan het dus aangeven. Kost weinig moeite. Daarnáást kan de patiënt zelf ook opzoeken of er een contract is. Is ook niet moeilijk. Naam zorgverlener intikken.
gerardvantol
gerardvantol
22 aug. 2024 - 5:50
En weer blijkt dat de zorgverekeraars gaan bepalen of je zorg krijgt. Ik hoop dat mijn zorg vergoed blijft, anders is het over en uit voor mij.
Wiebele10
Wiebele10
22 aug. 2024 - 0:45
Nog meer administratieve taken voor de huisartsen. Moeten zij van alle verzekeringen weten wat die wel en niet vergoeden? Ik heb liever dat mijn arts me op medisch gebied vooruit helpt maar daar houdt die dan niet veel tijd meer voor over.
tenormin
tenormin
21 aug. 2024 - 21:31
Denk zeker niet dat een huisarts van alles op de hoogte moet zijn. Ik werd, na de zoveelste val in huis, in ziekenhuis opgenomen en mocht pas naar huis toen er Thuiszorg werd gevonden. Mijn thuiszorg valt niet onder mijn OHRA verzekering, wist ik niet maar Devance Care aanvaardt de kosten die OHRA me wel uitbetaald, de rest nemen zij voor hun rekening. Wist er niets van totdat ik ineens meer dan €1.000,00 gestort kreeg. Wat kennelijk minder was dan wat Devance Care rekent, maar nogmaals: het "verlies" voor hun rekening lijkt te nemen. Snap dit allemaal niet meer maar "het zal wel".
titust
titust
21 aug. 2024 - 17:32
Toen mijn vitamine D niet meer via de verzekeraar verrekend kon worden informeerde mijn apotheek me netjes dat zij zelf ook deze vitamine aanboden (overigens voor een goedkopere prijs). Nu koop ik ze zelf bij de drogist. Recentelijk hebben ze de aflevering van een ander medicijn (bloedverdunners) aangepast van 3x30 naar 6x30 (dus 2 keer per jaar aflevering). Meedenkende apotheker dus. Vorige week bij een oudere dame op bezoek, die kreeg vele medicijnen, en elke 2 weken werd daar ook vitamine D3 geleverd (intussen niet meer via de zorgverzekering maar op eigen kosten). Ik kwam rekeningen tegen, vitamine D3 voor €1,70 en terhandstelling €13,08 - en dat elke 14 dagen opnieuw (rekeningen gevonden van jan-mei!) Ik zou toch betere service verwachten van een "Service Apotheek"
1 Reactie
@qwerty@
@qwerty@22 aug. 2024 - 13:14
"Ik zou toch betere service verwachten van een "Service Apotheek" Nee hoor, die zitten daar ook om veel winst te maken, met hun achterlijke hoge terhandstellingen, omdat het mag.
jvbt
jvbt
21 aug. 2024 - 17:07
Het pamperen kan ook doorslaan natuurlijk. Straks moet de huisarts eerst zeker nog gaan uitzoeken of de kosten specialist/ziekenhuis waar hij de patiënt naar toe verwijst wel door de zorgverzekeraar van de patiënt zal worden vergoed. Laat de patiënt zelf dus beter maar even vragen bij diens zorgverzekeraar om een lijst met daarop alle specialisten en ziekenhuizen waarvan de behandelingen wèl worden vergoed. Artsen hebben wel wat beters te doen met hun kostbare tijd dan taken van de zorgverzekeraar er ook nog naast moeten doen. De patiëntenfederatie doet er verstandig aan zich in deze tot de zorgverzekeraars te richten omdat men aldaar bepaalt welke kosten ziekenhuis/ specialist/arts al dan niet voor vergoeding in aanmerking komen.
1 Reactie
@qwerty@
@qwerty@22 aug. 2024 - 13:11
Ja hoor, noem het maar gerust pamperen.....slaap zacht.
GioKeulen
GioKeulen
21 aug. 2024 - 15:54
Dit is weer een voorbeeld dat aangeeft dat het goed misloopt met onze zorg. Een direct voortvloeisel van de verregaande privatisering van ons zorgstelsel. De verzekeringsmaatschappijen maken de dienst uit en verordeneren wat wel en niet kan met de mensen die zorg nodig hebben. Ik vind dit een zwaar uit de hand gelopen vorm van mismanagement. De verantwoordelijkheden hiervoor liggen bij de artsen en de patienten en niet bij commerciële verzekeringsmaatschappijen. Zij moeten winst maken en dat gaat ten kosten van de kwaliteit van de zorg. Ons zorgstelsel is van levensbelang voor ons hele land en dient vanuit het ministerie van volksgezondheid aangestuurd te worden. Weg met de geld en energie verslindende commerciële verzekeringsmaatschappijen die hun dictaten opleggen aan de artsen en zelfs vaker op de stoel van de arts gaan zitten. Ziektekostenverzekeringsmaatschappijen…weg ermee! Terug naar een niet commerciële en centraal aangestuurde zorgsector.
2 Reacties
@qwerty@
@qwerty@22 aug. 2024 - 13:09
Ben het helemaal met je eens en dan nog niet te speken over wat je elk jaar weer moet doen om zogenaamd een goede betaalbare ziektekosten verzekering te krijgen. Elk jaar is het in december nog niet bekend met wie die verzekeraars een contract hebben, zodat je amper de tijd krijgt om te kunnen uit zoeken bij wie je het "beste" kan verzekeren. Want, daar moeten we zelf voor oppassen, er kan maar zo weer wat aangepast zijn, waar je dan later achter komt. ELK JAAR STRESS WAAR JE ZIEK VAN WORDT. Maar wees eerlijk, NIEMAND KAN HIER IETS AAN DOEN, dit zal nooit meer teruggedraaid worden, waardoor wij met z'n allen klem zitten met dit ongelofelijke K*T SYSTEEM.
rinuszwam
rinuszwam22 aug. 2024 - 13:58
Zo is de meerderheid van de bevolking er ingestonken Het commerciële zorgsysteem is nu al jaren een feit , met dank aan de Hr. Rutten incl. zijn VVD Liberale beleid !! Vooral de gewone Burger zijn belazerd met mooie Liberale verhalen , de realiteit is, zoek het zelf maar uit én maar wel betalen !! want ook in de zorg is geld kennelijk het primaire doel !
borg queen
borg queen
21 aug. 2024 - 15:48
Goede ontwikkeling. Het is voor een patient lastig zoeken, vooral omdat je dit eigenlijk niet van te voren kan doen, want je weet dan nog niet wat je arts gaat voorschrijven en achteraf, als je het überhaupt hebt kunnen vinden en jouw verzekeraar vergoedt het niet, moet je weer terug naar je arts. Je zal maar ineens iets hebben waar haast bij is.
Vaar
Vaar
21 aug. 2024 - 15:24
Gaat dit ook gelden voor geneesmiddelen die je plotseling contant dient af te rekenen?
BNNVARA LogoWij zijn voor