Telecomprovider Ziggo heeft in de algemene voorwaarden laten opnemen dat prijsdalingen mogelijk zijn in het geval de consumentenprijzen in Nederland dalen. Voorheen waren alléén prijsverhogingen mogelijk volgens deze voorwaarden. In theorie kan het dus gebeuren dat de abonnementsprijs juist wordt verlaagd in plaats van verhoogd.
Momenteel heeft Ziggo het recht om de jaarlijkse prijsstijgingen te koppelen aan de zogenaamde consumentenprijsindex, de graadmeter voor inflatie. Omdat de inflatie dit jaar torenhoog was, stegen ook de abonnementstarieven flink, en dat resulteerde in de nodige boze en verongelijkte reacties.
Gemiddeld gooide Ziggo de tarieven dit jaar met 8,5 procent omhoog, prijsstijgingen die vanaf 1 juli 2023 van kracht worden. En dat is fors, zeker in tijden waarin veel consumenten moeite hebben met rondkomen en op de kleintjes moeten letten.
Voorheen stond in de algemene voorwaarden van Ziggo dat deflatie geen reden is om de abonnementsprijzen te herzien. Als de prijzen in Nederland teruglopen, zouden de abonnementstarieven van Ziggo dus niet dalen.
Maar vanaf vandaag is dat anders, al geldt het vooralsnog alléén voor nieuwe klanten. Voor bestaande klanten gaat de mogelijkheid gelden per 1 augustus. Tegenover AD.nl stelt een woordoerder van Ziggo dat het gaat om een "aanpassing van vorig jaar ingevoerde voorwaarden". Ziggo bekijkt jaarlijks of er een correctie wordt doorgevoerd en geeft verder aan dat er dan wél sprake moet zijn van dalende consumentenprijzen in Nederland.
Bij het vaststellen van een eventuele tariefsverlaging wordt gekeken naar de prijsontwikkeling in het kalenderjaar ervoor. Dat houdt in dat de abonnementsprijzen voor het eerst per 1 juli 2024 kunnen worden verlaagd, mocht de situatie dat te zijner tijd toelaten.
Bron: AD.nl, Ziggo
Thema's:
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Ziggo doet net zo hard mee met de Graai inflatie als de supermarkten. Als de inflatie omlaag gaat, dan geldt dit alleen voor nieuwe klanten en niet voor klanten, die al langer klant zijn van Ziggo. Kan de ACM hier niks tegen doen? Of misschien Kassa of Radar? De prijzen bij Ziggo zijn met 8,5% gestegen, belachelijk.
Ziggo doet net zo hard mee met de Graai inflatie als de supermarkten. Als de inflatie omlaag gaat, dan geldt dit alleen voor nieuwe klanten en niet voor klanten, die al langer klant zijn van Ziggo. Kan de ACM hier niks tegen doen? Of misschien Kassa of Radar? De prijzen bij Ziggo zijn met 8,5% gestegen, belachelijk.
Ziggo doet net zo hard mee met de Graai inflatie als de supermarkten. Als de inflatie omlaag gaat, dan geldt dit alleen voor nieuwe klanten en niet voor klanten, die al langer klant zijn van Ziggo. Kan de ACM hier niks tegen doen? Of misschien Kassa of Radar? De prijzen bij Ziggo zijn met 8,5% gestegen, belachelijk.
Met het deels met je eens [zit ook bij Ziggo] wat vergeten word is dat de snelheid van internet gepaard gaat met elektriciteit en hoe sneller hoe meer electra, voel je hem al een ietsiepietsie aankomen, juist. Niet alles heeft daar dan mee te maken, leuk is anders alleen moet je het een beetje relativeren in de juiste proporties.
Het kan 'm niet in het stroomgebruik zitten @djfox741 want glasvezel gebruikt 60% minder energie omdat datauitwisseling middels licht gaat en niet met stroom. Het netwerk van Ziggo is nu al voor het overgrootste deel glasvezel.
Zou mooi zijn als er eens een keer wins ingeleverd werd ipv alles te verhalen op de klanten. Inflatie m'n achterste, we betalen al vee te veel in NL (en in heel EU waarschijnlijk zeker 200-300% winst voor die gasten). Elders in de wereld kan het ook voor veel minder, Rusland (en dit staat los van die oorlog) is een goed voorbeeld, daar betaal je gemiddeld ongeveer 1/3 van wat je hier voor een internetverbinding betaalt. En daar wordt ook gewoon winst op gemaakt. En dat het hier duurder is heeft niks te maken met de smoesjes waar ziggo en co altijd mee schermen. Nee providers 'vragen' gewoon zoveel als ze denken dat men kan veroorloven ongeacht wat het daadwerkelijk kost om zo'n service aan te bieden. Zou het niet mooi zijn als bedrijven eens gewoon kosten + een schappelijke winstmarge (niet meer dan 30% imo) voor hun producten zouden vragen?
Je kunt niet één land eruit pikken en daar een algemene conclusie aan verbinden. Internet zou goedkoper zijn in Rusland (bron?). Dat is ook niet zo gek. De helft van de bevolking heeft een inkomen van minder dan 8000 euro per jaar. Een Nederlander met een modaal inkomen verdiende in 2022 gemiddeld 38000 bruto. Levensstandaard, prijspeil, het is allemaal lager en niet vergelijkbaar met Nederland. Vergelijk je prijzen van een land dat stukken dichterbij ligt en qua levensstandaard vergelijkbaar is zoals Duitsland dan lijken die tarieven erg op die van Ziggo. Daar betaal je -na een aantal maanden welkomsttarief- zo tussen de 55 en 65 euro per maand voor een gemiddeld internet/TV abonnement. Bronnen: https://www.check24.de/dsl/internet-fernsehen https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/russische-vermogenskloof-nu-zelfs-groter-dan-de-amerikaanse~bc1b4d18/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Gaarne alternatieven gewenst,ziggo wordt zo wel erg duur! Welke mogelijkheden zijn er ?
Typisch Ziggo voor bestaande klanten gaat een mogelijke verlaging pas in op 1 augustus. Terwijl de tariefen stijgen op 1 july. Dat betekent dat bestaande klanten pas mogelijk per july 24 een verlaging kunnen krijgen grrrr om niet goed van te worden.
Even heen bellen en zeggen, dat je al lang vast klant bent en kun je vragen om korting . Heb ik ook gedaan mooie korting gekregen. Maar velen denken , laat maar. Maar ze willen je niet kwijt hoor !! Er zijn velen die over gestapt zijn .
Nog even geduld tot de glasvezel aangesloten is en dan kan Ziggo inpakken... Hun monopolie positie komt eindelijk tot een einde.
Hallo, Ziggo heeft toch geen monopoliepositie? Je kunt kiezen uit vele aanbieders toch? Ik weet niet wat een passend glasvezel-abonnement voor u kost natuurlijk. Maar die zijn ook niet gratis. Ik denk dat Ziggo en ook bijvoorbeeld KPN er in een vergelijking er misschien niet eens zo gek vanaf komen. Vergelijk ze eens. Wie weet.
Verhalen zijn geduldig; voorlopig ga ik ruim €5,00 (5,35) meer betalen per 1 Juli a.s. Dus zowel voor TV, PC, Wifi, vaste telefoon - wordt onbeperkt bellen fors duurder. En een prijsverlaging van ook maar welk bedrijf: heb ik nog nooit meegemaakt. Want daar daar de ECO 's voor in het ontvangen van poen.
Gewoon even er heen bellen en zeggen , dat je al lang klant bent en je graag korting wil en dat je anders overstapt. Heb zo wel een mooie korting gehad voor een half jaar.
Wat zijn ECO's? Je kunt mopperen, je kunt ook overstappen. Genoeg goedkopere aanbieders in jouw regio.
Ik denk dat CEO wordt bedoeld, de moderne kreet voor hoofddirecteur. Tsja, alles moet "Amerikaans" tegenwoordig en dan krijg je dit! En ja er zijn hoofddirecteuren, want wat vroeger een afdelingschef was is nu een "gewone" directeur of zoiets en dan moet je voor de hoogste baas een andere kreet verzinnen.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!