Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Kassa zie je weer live op maandag 22 augustus, om 20.30 uur op NPO1!

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en actuele artikelen. Bekijk de Kassa-uitzending online!
Kassa

Zaterdag in Kassa: Waarom beschermen banken hun klanten niet beter?

07-05-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
7352 keer bekeken
  •  
internetbankieren mobiel 1127
Komende zaterdag staan we in Kassa stil bij internetbankieren. Want waarom beschermen banken hun klanten niet beter? Verder besteden we in Kassa’s Leefstijlprogramma aandacht aan bewegen met een beperking en gaan we met de Belbus langs bij Eneco voor een onderhoudsafspraak. 

Internetbankieren: snel of veilig?

Oplichting met internetbankieren is helaas aan de orde van de dag. En grote bedragen kunnen eenvoudig worden buitgemaakt door criminelen. Dit heeft onder anderen te maken met de manier waarop het online betaalsysteem is ingericht. Want criminelen hebben óók baat bij snel en makkelijk internetbankieren. Waarom beschermen banken hun klanten niet beter?

Kassa’s Leefstijlprogramma: sporten met een beperking

Ruim de helft van de Nederlanders heeft overgewicht en zelfs één op de zeven heeft te maken met obesitas. Begin januari zijn we daarom gestart met Kassa’s Leefstijlprogramma. Vandaag besteden we aandacht aan bewegen. Want hoe doe je dat als je een beperking hebt?

Belbus: Eneco houdt klant aan het lijntje

Ankie Sneller heeft een contract voor jaarlijks onderhoud van haar verwarmingsketel bij Eneco. Helaas blijkt een afspraak inplannen onmogelijk. Na een jaar lang tevergeefs proberen een afspraak te maken, is Ankie het zat en schakelt ze de Belbus in.

Praat live mee, like en volg Kassa

Praat gezellig mee op Twitter. Gebruik #KassaTV in je tweet om mee te discussiëren.
Like ons ook op Facebook en volg ons op Instagram en LinkedIn!
Wil je de nieuwsbrief ontvangen met consumentennieuws en alles over Kassa? Meld je dan hier aan.
Kassa is zaterdag om 19:05 live bij BNNVARA op NPO 1. Kijk jij ook?

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (16)

N Knook
N Knook8 mei 2021 - 19:37

Bankrekening veiligheid. Discussie wordt onjuist gevoerd / verwoord. Niet de klant is de _eigenaar_ van de rekening, maar de bank zelf! De bank heeft immers het beheer over de rekening, kan deze aanmaken en verwijderen (opheffen), dat kan een klant _niet_ zelf. De klant geeft zijn geld af aan de bank (fysiek of digitaal/online) die is er dan eigenaar van onder voorwaarde om het op eerste verzoek beschikbaar te stellen. Dus zodra het geld op de rekening bij (feitelijk van) de bank staat, is de bank de verantwoordelijke partij en niet de klant. Dat de bank het vervolgens, middels apps en online bankieren, het de klant heel (te (!)) makkelijk maakt om te handelen is niet de verantwoordelijkheid van de klant, maar van de bank. Vreemd dat de bank wel de verantwoordelijkheid bij de klant legt als het fout gaat. Het dient voor de klant wel bruikbaar te zijn voor de dagelijkse zaken. De bank die de klant serieus neemt, mag deze best toetsen van beperkte mogelijkheden tot meer (grotere) vrijheden, soortgelijk als bij beleggen d.m.v. toetsen / vragen. Basis vrij zijn bijvoorbeeld automatische incasso's die eenmalig of vaker geaccodeerd dienen te worden en waarvan de bank de incassant heeft getoetst. Basis vrij zijn pin transacties bij (getoetste) fysieke winkels. etc. Beperk juist het maximaal over te maken bedrag naar een (dezelfde) rekening per dag naar bijvoorbeeld 2500 of 5000 , want grotere bedragen zijn 99/100 keer geplande uitgaven, waarvoor dus eerst een vrijgave aangevraagd kan worden, welke de bank (ook automatisch) kan toetsen. Het is immers geld van de bank. En een huis, auto of duurdere spullen zijn geen impuls aankopen (voor de meesten van ons) en anders zou je je daarvoor gekwalificeerd hebben. etc. Pas als ik een rekening zelf kan aanmaken en dus beheren (zelf mijn bank ben), dan ben ik er zelf ook verantwoordelijk voor. Dat de bank aangeeft: _mijn_-bankieren : hier is dus mijn = de bank en niet de klant ;)

Jan C
Jan C8 mei 2021 - 18:31

Suggestie veiligheid banken: zou het niet een oplossing wezen om eenmaal vrij een bedrag van € 1000,00 van je spaarrekening te kunnen halen. Ook dit bedrag zou je zelf kunnen instellen tot een maximaal bedrag van € 5000,00. Voor grote bedragen moet je hiervoor een pincode hebben. Deze zou je via jou bank moeten ontvangen. Of net als bij de creditmaatschappij als je iets betaald via internet met jou creditkaart moet je via jou app op de telefoon akkoord geven voor de betaling van het product. Dit zou ook met grote bedragen kunnen van een spaarrekening.

brui0929_20654
brui0929_206548 mei 2021 - 18:14

Sporten met een beperking. Hier volgen betere tips dan in de uitzending van 8 mei 2021. Tip 1 geef de beperking een plaats in uw leven. Tip 2 sporten hoeft niet op een speciale plaats kan ook eventueel bij een sportschool of vereniging. Tip 3 bewegen is voor de spieren goed om deze soepel te houden.

PJdeBok
PJdeBok8 mei 2021 - 18:02

Met alle respect... wat een gel@l in deze aflevering. Social Media maakt gebruik van 2-step-verificatie. Crypto hanteert 3-step. Is dit circus nu zo moeilijk voor banken? Ik maak 250 over via Rabo aan crypto en ik wordt al gebeld of deze transactie legitiem is... Echte bull in deze aflevering. Doe je huiswerk!

1 Reactie
Inesdevries
Inesdevries9 mei 2021 - 13:48

Waar het om gaat is dat scammers steeds vernuftiger worden en het mede de verantwoordelijkheid van banken is/zou moeten zijn niet alleen om scammen te voorkomen, maar ook om de mogelijke schade zoveel mogelijk te beperken. En zeg nou zelf: wie heeft het op dagelijkse basis nodig om 5000 euro over te maken? Die standaard limiet zou gemakkelijk omlaag moeten kunnen!

KeesvdV
KeesvdV8 mei 2021 - 18:02

N.a.v jullie uitzending over banken en het leeghalen van een rekening, dacht ik mijn daglimiet te verlagen voor een digitale overboeking bij de SNS deze staat op €5000.- dat vind ik echt onnodig. Echter als ik in het wijzigingsscherm kom krijg ik in de app alleen grijze strepen. Ik denk dat de bank de zaken dus gewoon niet voor elkaar heeft. Je kunt dan bellen maar dat kan natuurlijk dan pas weer op maandag. Het lijkt dus alsof je je limiet zelf kunt aanpassen maar het werkt eenvoudigweg niet. Ik dacht ik laat dit even weten, want uit jullie programma blijkt dat veel banken zich er wel heel makkelijk vanaf maken en alle risico’s afwentelen op hun klant. Hartelijk dank dat jullie hier aandacht aan besteden. Vriendelijke groet Winny vd Velden

frans mensink
frans mensink8 mei 2021 - 17:56

Banken zouden een dubbele controle kunnen invoeren bij internetbankieren door een code te sturen via mail of sms bij overmaken. Zoals dat ook al bij digid kan bijvoorbeeld. Dat zou een heleboel ellende kunnen schelen.

Sanderf
Sanderf8 mei 2021 - 17:51

Ik heb zojuist het item mbt veiligheid internetbankieren zitten kijken. Het interview met de vereniging betaaldiensten was tenenkrommend. De man in kwestie kreeg totaal geen plaats tot reactie. Het interview bestond volledig uit geknipt materiaal. De interviewster ging zelfs in een kwade emotie wat totaal niet kan. Leek wel een Noord-Koreaans interview. Kassa, schandalig!!

1 Reactie
titusvh
titusvh9 mei 2021 - 2:02

Soms lijkt sensatie belangrijker en is er een journalistiek onwaardige vooringenomenheid. Zo ook ooit met een uitzending over Eyelove. Een eigenaar die keurig antwoord had op alle vragen zag zijn bedrijf toch kapot gemaakt. Oneerlijke riooljourmalistiek. Op herhaaldelijke melding hiervan bij Kassa nooit enige reactie gehad, erg zwak! (Ik ben geen Eyeloveklant)

Frans123
Frans1238 mei 2021 - 17:31

zou de bank niet kunnen afspreken je logd zelf in op de bank app of site en daar komen dan de berichten in een sectie nooit via mail of brief !

Menno R
Menno R8 mei 2021 - 16:59

Ik snap niet dat er nooit telecombedrijven worden aangesproken op de nep-telefoontjes. Zij maken spoofing mogelijk, niet de bank. Zonder spoofing is het niet mogelijk om je voor te doen als bank bij een inkomend nummer

gjvw
gjvw8 mei 2021 - 14:52

Banken. Wat is de meest klantvriendelijke bank Harry Kassa zich af. Welnu die bestaan niet, want de ABN AMRO, die van je weet wel, ING en RABO hetzelfde laken één pak. Boetes voor witwassen, Libor rente destijds. En hoge boetes. Dat vertaalt zicht meestal gelijk in verhoging van de beschikbare producten waarvan iedereen op zijn minst een betaalrekening heeft. Nu komt betaling van rente boven € 100.000 aan de orde. Daar zullen miljoenen landgenoten (moi aussi) niet onder gebukt gaan, maar toch. Het het Europa, die alles doet om de landen waar men het wellicht niet zo nauw neemt en op 60 jaar of eerder met pensioen gaat, dan wel met langzamerhand een regime dat recht naar eigen hand zet te vriend te houden. En de BANK, Europese, laag houden, De redenering is: bij een lage rente is het aantrekkelijker om geld uit te geven of te investeren en dat geeft de economie een duwtje in de rug. Terugbetalen daar weten we inmiddels alles van. Er is/was een kuiken met een eierdop op z'n kopje, die had het al door. Want zijn zijn groot en ik is klein en da's niet eerlijk. Heet Nederland.

Ton Voorn
Ton Voorn8 mei 2021 - 7:36

Bankieren Bescherming??? Dat is een goede vraag voor onze 2e kamerleden om dit wettelijk te regelen👍.

1 Reactie
Sanderf
Sanderf8 mei 2021 - 17:53

De maatschappij wil wel allerlei gemak, maar zelf verantwoordelijkheid dragen ho maar. De wereld op z’n kop.

Harry Kassa
Harry Kassa7 mei 2021 - 15:59

Wat is de meest klantvriendelijke bank? Ik realiseer me dat elke bank zijn klantonvriendelijke kanten heeft maar er moet er toch één zijn die het meest beschaafd is. Jammer genoeg kunnen we niet zonder.

G.L.Smit
G.L.Smit7 mei 2021 - 13:22

de Rabobank geeft 2 van mijn bankrekeningen over aan mijn zoon,zonder mijn goedvinden.Niets meer aan te doen????? en mijn ouwedag;;;

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!