Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Zaterdag in Kassa: Tienduizenden euro's schade door nieuwe spoofingvorm

17 sep 2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
3423 keer bekeken
  •  
spoofing fraude 1127
In Kassa besteden we zaterdag aandacht aan weer een nieuwe vorm van spoofing, waardoor ABN AMRO-klanten tienduizenden euro's kwijtraakten. Ook kijken we naar de vangnetregeling van diezelfde bank, gaan we langs bij enkele deelnemers van Kassa's Leefstijlprogramma en onderzoeken we hoe inclusief de foundation is op de Nederlandse markt. En de Belbus zet een lange achtervolging in door Oost-Nederland.

Opnieuw grote schade ABN AMRO-klanten

De afgelopen tijd raakten klanten van ABN AMRO opnieuw tienduizenden euro’s kwijt door een nieuwe vorm van spoofing (oplichters die zich voordoen als bankmedewerkers). Door een combinatie van spoofing en het gebruik van TeamViewer konden zij grote geldbedragen wegsluizen van hun slachtoffers. Het lijkt niet geheel toevallig dat deze criminelen het nu vooral op ABN Amro klanten hebben gemunt. Toch wierp de bank alle verantwoordelijkheid van zich af en werd de klant grove nalatigheid verweten. Gaat daar nu verandering in komen?

Beperkt make-up aanbod voor donkere huid

Als je een foundation zoekt, is er voor veel mensen een ruime keuze aan kleuren te vinden bij de gemiddelde drogisterij in Nederland. Maar het valt op dat het aanbod foundations voor de donkere huidkleuren erg beperkt is. Hierdoor is het voor veel mensen niet of nauwelijks mogelijk een foundation te vinden die goed past bij de huidskleur en de ondertoon van de huid. En dat terwijl het assortiment foundations voor de lichtere huidskleuren wél overal uitgebreide keuze biedt. Wat is er in de winkels te vinden? En wanneer wordt dit aanbod eindelijk inclusief?

De vangnetregeling van ABN AMRO

Vorige week liet Kassa zien dat de compensatieregeling van ABN AMRO voor klanten met een woekerkrediet te wensen overlaat. Sommige gedupeerden krijgen duizenden euro’s te weinig terug. Er zou volgens de bank een vangnetregeling zijn om ook deze klanten te helpen, maar daarover staat nog helemaal niets op de site van de bank. Hoe zit dat?

Hoe gaat het met Kassa’s Leefstijldeelnemers?

Acht deelnemers gingen vanaf januari 2020 de uitdaging aan om te werken aan een gezondere leefstijl. Daarbij staat niet alleen afvallen centraal, maar wordt ook gekeken naar onderliggende oorzaken van een mindere gezondheid, zoals slaaptekort, stress en medicijngebruik. Onder begeleiding van internist-endocrinoloog prof. dr. Liesbeth van Rossum en leefstijlcoach Jolande van Teeffelen gaan ze een tweejarig traject aan. Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder, dus is het tijd voor een update! Hoe gaat het bijvoorbeeld nu met Ron, Carlo, Patricia en Marja? We kijken hoe het ze vergaat. De andere vier deelnemers Henk, Joke, Myriam en Josefina zien we later in een andere update! Bekijk hier het dossier over het leefstijlprogramma.

Belbus: De Onderneemt Groep onderneemt niet wat het belooft

Anita heeft een beginnende coachpraktijk en wordt telefonisch benaderd door de Onderneemt Groep, dat belooft haar online vindbaarheid te vergroten met een uitgekiend marketingplan. Hierdoor zal ze meer klanten krijgen. Alleen gebeurt dat helemaal niet. Maar als ze klaagt, krijgt ze geen gehoor. De Belbus ziet tientallen klachten over dit bedrijf, bijvoorbeeld van klanten die een incassobureau op hun dak krijgen, omdat ze niet langer wensen te betalen voor deze beroerde service. Dit incassobureau heeft toevallig dezelfde eigenaar als De Onderneemt Groep. Na een lange achtervolging door Oost-Nederland confronteert De Belbus deze eigenaar.

Praat live mee, like en volg Kassa

Praat gezellig mee op Twitter. Gebruik #KassaTV in je tweet om mee te discussiëren.
Like ons ook op Facebook en volg ons op Instagram en LinkedIn!
Wil je de nieuwsbrief ontvangen met consumentennieuws en alles over Kassa? Meld je dan hier aan. En heb je een consumentenvraag? Stel 'm dan op ons forum Vraag & Beantwoord.
Kassa is er zaterdag om 19:05 live bij BNNVARA op NPO 1. Kijk jij ook?

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (3)

21 sep 2021 - 11:23

De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels.

tijger1
tijger118 sep 2021 - 19:10

Dit is al ik weet niet hoe vaak behandeld op tv, ook bij Kassa, maar dan kijken ze niet.
Als ze er in trappen, dan weten ze Kassa wel te vinden en is het weer de schuld van de bank.

1 Reactie
JannieBoe
JannieBoe19 sep 2021 - 6:50

Daar kun je ook een stuk genuanceerder naar kijken: ABN AMRO kiest ervoor om een limiet voor overboekingen van tweehonderdvijftigduizend euro toe te staan! Dat werkt als een magneet op criminelen. Waar ze eerder banken als ING en RABO beroofden kiezen ze vanwege die limiet en het ‘gemak’ van de app voor het beroven van ABN AMRO.
Ja, de bank heeft hier inderdaad een verantwoordelijkheid in. Behoorlijk ook.
En ‘ze’, wie zijn dat trouwens?, worden vaak op ongelegen momenten benaderd en in een staat van paniek gebracht. ‘Ze’ moeten daar niet intrappen maar het is onvermijdelijk dat een deel van die ‘ze’ door de paniek toch niet goed handelt. En dat wordt door de gemakkelijke apps van banken veel te makkelijk gemaakt.
Ja, banken hebben daar net als klanten een verantwoordelijkheid in.

Andere banken zagen dit in. ABN AMRO niet. Logisch dat ‘ze’ dan een consumentenprogramma benaderen om vergoeding te vragen net als bij andere banken ook het geval was. Volgens een afgesproken regeling.
Er is een jurist in het programma die zegt: ‘het is niet langer houdbaar dat ABN als enige bank deze nieuwere vorm van spoofing niet vergoedde binnen de afgesproken coulanceregeling. Het is opvallend dat, terwijl alle banken hun veiligheid hebben aangescherpt, ABN AMRO dat nog niet doet.’

Jaap Rotterdam
Jaap Rotterdam17 sep 2021 - 9:28

Over spoofing enzo,
Mensen, negeer deze berichten, banken sturen nooit dit soort berichten. Al lijken ze nog zo echt, en betrouwbaar. Trap er niet in! Ga gewoon op de vertrouwde manier naar je bank, klik nooit op een link, is levensgevaarlijk.