Er is bijna 2500 keer gebruikgemaakt van de WhatsApp-dienst van de NS voor het melden van incidenten in een jaar tijd. Sinds treinreizigers veiligheidsmeldingen kunnen doen via de dienst, zijn de politie of NS-beveiliging 1200 keer opgeroepen. Dat meldt de NS.
In totaal werd de alarmeringsfunctie 2485 keer gebruikt. De dienst is in mei 2020 landelijk ingevoerd, na een testperiode in Zuid-Oost Nederland, die op verzoek van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) werd gehouden. Volgens Eelco van Asch, lid van de raad van bestuur van NS, was de behoefte aan de WhatsApp/sms-alert extra groot in coronatijd, omdat stations en treinen rustiger waren. "Dat kan minder prettig aanvoelen. Dit was het logische moment om de alert landelijk in te voeren", stelt Van Asch. Volgens het lid van de raad van bestuur geeft de dienst ook belangrijke informatie over op welk station of traject vaker overlast is.
Via het nummer 0613181318 kunnen reizigers het melden als ze zich onveilig voelen of overlast ervaren. Op die manier krijgen de reizigers contact met de meldkamer van de NS. De meldkamer bekijkt dan bij elke melding of er actie nodig is.
Bij de start van de pilot gingen de meeste meldingen, 446 in totaal, over het overtreden van huisregels. Daarna volgen 300 meldingen over onenigheid tussen reizigers of het lastigvallen van reizigers. Bedelen in de trein werd 251 keer gemeld en 26 meldingen gingen over corona, zoals het niet (juist) dragen van een mondkapje. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!