Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Weinig controle apotheken op medicijngebruik

31-05-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
medicijn_pil_18.jpeg
Een op de drie klanten van apotheken krijgt geen of te weinig uitleg over het geneesmiddel dat wordt gekocht. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van zorgverzekeraar CZ.
Verplichte navraag schiet tekort
Apothekers zijn contractueel verplicht om de eerste keer dat een patiënt medicijnen krijgt, uitleg te geven over de werking ervan en mogelijke bijwerkingen. Ze zijn bovendien in veel gevallen verplicht om na 2 weken te vragen of het medicijn goed gewerkt heeft. 68 procent van de 420 onderzochte apotheken blijkt dat niet te doen.
Volledige informatie
De meerderheid van de ondervraagde klanten zegt niet alle informatie te krijgen die een apotheker zou moeten geven. Van de apotheken was er maar één die zich hield aan de afspraken over controle op medicijngebruik.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor