'Webwinkels zien omzet nog steeds stijgen'
16-09-2013
• leestijd 1 minuten
Ondanks de aanhoudende recessie hebben Nederlanders in de eerste helft van het jaar opnieuw meer uitgegeven op het internet. De omzet van onlinewinkels bedroeg in de eerste helft van het jaar 5 miljard euro, een groei van 8 procent vergeleken met dezelfde periode in 2012. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd marktonderzoek van brancheorganisatie Thuiswinkel.org.
Meer bestellingen
Vooral het aantal bestellingen nam een vlucht. Van januari tot en met juni werden in totaal 46 miljoen online-orders geplaatst. Dat is 10 procent meer dan in de eerste helft van vorig jaar. Onlinekopers plaatsten door de bank genomen vijf orders. Per bestelling werd gemiddeld 109 euro besteed.
Aantal mensen stijgt
Ook het aantal mensen dat via internet een product of dienst kocht is opnieuw gestegen: 8,8 miljoen Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van 2013 via internet een aankoop gedaan. Vorig jaar was dit nog 8,5 miljoen.
'Steeds meer vertrouwen'
,,De recessie heeft nog altijd geen vat op de onlineretailmarkt gekregen'', zegt Ed Nijpels, de voorzitter van Thuiswinkel.org. ,,Zowel de ondernemers als wij zien nog voldoende kansen voor groei in de onlineretailbranche. De consument krijgt steeds meer vertrouwen in onlineshoppen en de ervaren onlineshopper komt steeds vaker terug.''
ANP