Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Webwinkels betalen vaak te laat bij retournering

25 okt 2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
662 keer bekeken
  •  
pakhuis pakketjes bestelling webshop 1127

Volgens De Consumentenbond betalen webwinkels vaak te laat of zelfs niet terug bij retournering. De belangenorganisatie heeft tweehonderd webwinkels onderzocht. Ruim een derde van de webwinkels betaalde minimaal één bestelling te laat of niet terug. 

Inmiddels is het de zevende keer dat De Consumentenbond het retourbeleid van webshops onderzoekt. Daarbij zijn bij tweehonderd webwinkels drie artikelen besteld, die vervolgens werden teruggestuurd. Een derde betaalde niet op tijd terug of betaalde in zijn geheel niks terug. 

Bezorgkosten vaak niet vergoed

Ook werd in een deel van de gevallen de bezorgkosten niet vergoed, terwijl dit wel moet. Zo bevestigt De Consumentenbond. Al met al ging meer dan de helft van de webshops de fout in.

Diverse verklaringen

Wanneer om een reactie werd gevraagd, dan kwamen diverse antwoorden terug: drukte door onder andere corona, verhuizingen, bedrijfsovernames, ICT-problemen en nieuw personeel dat niet goed is ingewerkt. Kortom, de webwinkels gaven diverse verklaringen voor het haperende retourbeleid.

“Enorm teleurstellend”

Sandra Molenaar, directeur van De Consumentenbond, geeft aan dat ze het “enorm teleurstellend” vindt dat de branche niet in staat lijkt te zijn om de regels na te leven. Molenaar doet daarbij een oproep aan de webwinkels om voortaan binnen de juiste termijnen, het juiste bedrag terug te storten aan de consument. ANP

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar