Wat merken we van Cyber Monday?
30-11-2015
• leestijd 1 minuten
Nadar de grootste Amerikaanse winkelketens afgelopen vrijdag met ‘Black Friday’ het nieuwe seizoen van de kerstaankopen openden met hoge kortingen, zijn vandaag de webwinkels aan de beurt met ‘Cyber Monday’. Een fenomeen dat door steeds meer Nederlandse webwinkels wordt overgenomen.
Geschiedenis
Cyber Monday ontstond ongeveer tien jaar geleden. Amerikanen kochten op de eerste werkdag na Black Friday massaal hun kerstaankopen online, omdat internet op hun werk vaak sneller en beter was dan thuis. Webwinkels speelden hier snel op in.
'Steeds populairder'
In Nederland wordt Cyber Monday steeds populairder. Volgens Koelemeijer doen webwinkels mee in de hoop een groot deel van de consumentenbestedingen vlak voor de feestdagen binnen te halen, meldt
NOS
.
Geen verzendkosten
Wie zich verheugt op hoge kortingen zoals in de Verenigde Staten, komt bedrogen uit, zegt Koelemeijer tegenover NOS. "Er worden aantrekkelijke kortingen gegeven, maar niet vergelijkbaar met die in de VS waar mensen voor in de rij liggen. Er wordt vandaag vooral gestunt met gratis levering. Daar zijn consumenten heel gevoelig voor en dat doet meer dan een paar euro korting."